Освітній рівень | Перший (бакалаврський) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 03 Гуманітарні науки |
Спеціальність | 035 Філологія |
Освітня програма | Галузевий переклад: англійська мова, німецька мова |
Обсяг дисципліни | 6 кредитів (180 академічних годин) |
Види аудиторних занять | Лекції (32 години), практичні заняття (28 годин) |
Форма контролю | Диференційований залік, екзамен |
Вивчення навчальної дисципліни «Історія зарубіжної літератури (всесвітня література)» спрямоване на ознайомлення здобувачів з класичними періодами в історії зарубіжної літератури (антична література, література Середньовіччя та Відродження, класицизму, бароко, Просвітництва, сентименталізму, передромантизму, романтизму, реалізму, модернізму, постмодернізму).
Знання та навички, отримані при вивченні цієї дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:
*ІК: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі філології (лінгвістики, літературознавства, фольклористики, перекладу) в процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів філологічної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
**ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК 6. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 10. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
***СК 5. Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку літератури, що вивчається, від давнини до ХХІ століття, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку світового літературного процесу та української літератури.
СК 7. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації мовних, літературних, фольклорних фактів, інтерпретації та перекладу тексту (залежно від обраної спеціалізації).
СК 10. Здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний (залежно від обраної спеціалізації) аналіз текстів різних стилів і жанрів.
СК 13. Розуміння сутності й соціального значення майбутньої професії, основних проблем дисциплін, що визначають конкретну філологічну галузь, їх взаємозв’язку в цілісній системі знань.
Здатність застосовувати у професійній діяльності знання про світогляд людини, психічні та метальні процеси, стани, властивості, закони виникнення, розвитку й перебігу психічної та розумової діяльності; знання про особливу сферу суспільної діяльності з виховання людини, важливими складовими частинами якої є освіта і навчання; здатність розуміти та використовувати на шляху професійного вдосконалення особливості всебічного (особистісного, соціального, професійного) становлення майбутнього фахівця.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач має оволодіти такими (програмними) результатами навчання (уміннями й навичками):
****ПРН 5. Співпрацювати з колегами, представниками інших культур та релігій, прибічниками різних політичних поглядів тощо.
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію мови (мов) і літератури (літератур), що вивчаються, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 13. Аналізувати й інтерпретувати твори української та зарубіжної художньої літератури й усної народної творчості, визначати їхню специфіку й місце в літературному процесі (відповідно до обраної спеціалізації).
ПРН 15. Здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
ПРН 16. Знати й розуміти основні поняття, теорії та концепції обраної філологічної спеціалізації, уміти застосовувати їх у професійній діяльності.
Передумовою для вивчення дисципліни є вивчення зарубіжної літератури та української літератури у закладі загальної середньої освіти I-II, II-III чи I-III ступенів.
*ІК – інтегральна компетентність
**ЗК – загальна компетентність
***СК – спеціальна (фахова, предметна) компетентність
****ПРН – програмний результат навчання
Змістовий модуль 1. ІСТОРІЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ВІД АНТИЧНОСТІ ДО ПЕРЕДРОМАНТИЗМУ.
Тема 1. Історія давньогрецької літератури. Історія римської літератури.
Тема 2. Історія західноєвропейської літератури епохи Середньовіччя. Література епохи Відродження.
Тема 3. Класицизм. Бароко. Просвітництво в європейській літературі. Сентименталізм.
Змістовий модуль 2. ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РОМАНТИЗМУ ТА РЕАЛІЗМУ В ЄВРОПЕЙСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ.
Тема 4. Романтизм у літературі США, Німеччини, Франції, Англії, Польщі.
Тема 5. Реалізм у літературі Франції.
Тема 6. Реалізм у літературі Англії.
Тема 7. Модернізм. Постмодернізм.