Загальне поняття про культуру, її матеріальні та духовні цінності. Предмет і завдання курсу. Етимологія й еволюція поняття „культура”. Структура культури. Найважливіші складові матеріальної та духовної культури. Функції культури. Основні культурні форми та їхня характеристика. Мистецтво: класифікація видів і стилів мистецтва.
Культура на українських землях у найдавніші часи. Епоха первісного суспільства в історії України та її досягнення. Археологічні пам’ятки, спосіб життя й господарювання, практичні знання й вірування трипільців. Скіфська культура та її пам’ятники на території України. Грецькі колонії в Північному Причорномор’ї та їх роль у розвитку місцевої культури. Давньослов’янська культура: її матеріальні та духовні цінності.
Культура Київської Русі. Прийняття християнства 988 р. та його вплив на розвиток культури східних слов’ян. Виникнення слов’янської писемності. Школа й освіта. Поява писемної літератури: основні види та жанри. Розвиток архітектури: видові, функціональні та стильові особливості. Провідні види та жанри образотворчого мистецтва. Розвиток музичного мистецтва. Значення культури Київської Русі.
Культура Галицько-Волинського князівства. Становлення й розвиток Галицько-Волинського князівства. Розвиток освіти й бібліотечної справи. Особливості розвитку перекладної та оригінальної літератури. Розвиток архітектури, живопису, художніх ремесел, музики. Роль Галицько-Волинської Русі в розвитку української національної культури.
Культура України литовсько-польської доби (ХІV – перша половина ХVІІ ст.). Формування української народності та утвердження в головних рисах її національної культури. Розвиток освіти та роль братських організацій у цьому процесі. Острозька академія та її значення для розвитку культури України. Поширення книгодрукування в Україні. Розвиток української літератури. Нові тенденції у розвитку архітектури. Відгуки Ренесансу в образотворчому мистецтві.
Українська культура епохи Бароко та Просвітництва (друга половина ХVІІ – ХVІІІ ст.). Культура козацької держави. Петро І, Катерина ІІ й пригнічення української культури. Освіта на українських землях. Києво-Могилянська академія та її роль у розвитку української культури. Бароко в літературі: розмаїття жанрів. Філософія й літературна творчість Г. Сковороди. Українське барокове мистецтво: тенденції розвитку.
Українське національно-культурне відродження (ХІХ – початок ХХ ст.). Історичні особливості формування української національної культури. Освітні реформи та руйнування традиційної української системи освіти. Поява наукових товариств і організацій. Видатні вчені України. Асиміляційні заходи царату щодо української мови. Становлення української літературної мови та особливості розвитку літератури. М. В. Лисенко та формування професійного музичного мистецтва. Зародження професійного театру та місце І. Котляревського в цьому процесі. Новий український театр другої половини ХІХ ст. Архітектура та скульптура України: розмаїття стилів, провідні тенденції. Урізноманітнення жанрів у живописі та графіці.
Новітня українська культура. Періодизація новітньої історії культури України. Культура часів правління Центральної Ради, уряду гетьмана П. Скоропадського та Директорії УНР. Українізація 1920-их рр. та її плоди. Національна культура в умовах сталінського тоталітаризму 1930-их рр. Втрати української культури в роки Другої світової війни. Післявоєнна сталінська культурна політика в Україні. Розвиток культури в роки хрущовської „відлиги”. Становлення „шістдесятництва”. Період „застою” 1970 – 1980-их рр. та кризові явища в культурі України. Дисидентський рух. Становище культури в роки перебудови. Проголошення незалежності України й формування сучасної вітчизняної культури
Перший рік, Весна – 3 кредити. (2 – 2). Екзамен.
Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:
- 144БОК1 Історія України
Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:
- 144БОК5 Філософія
Оцінювання по семестрах не додається
Тема 1. Загальне поняття про культуру, її матеріальні та духовні цінності.
Питання до теми 1.
Предмет і завдання курсу.
Етимологія й еволюція поняття „культура”.
Структура культури. Найважливіші складові матеріальної та духовної культури.
Функції культури.
Основні культурні форми та їхня характеристика.
Мистецтво: класифікація видів і стилів мистецтва.
Стилі мистецтва в архітектурі України (тут і далі жирним шрифтом, курсивом – питання для самостійного опрацювання)
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 2. Культура на українських землях у найдавніші часи.
Питання до теми 2.
Епоха первісного суспільства в історії України та її досягнення.
Археологічні пам’ятки, спосіб життя й господарювання, практичні знання й вірування трипільців.
Скіфська культура та її пам’ятники на території України: загальна характеристика.
Скіфська пектораль – пам’ятка образотворчого мистецтва скіфської доби
Грецькі колонії в Північному Причорномор’ї та їх роль у розвитку місцевої культури.
Давньослов’янська культура: її матеріальні та духовні цінності.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 3. Культура Київської Русі.
Питання до теми 3.
Прийняття християнства 988 р. та його вплив на розвиток культури східних слов’ян.
Виникнення слов’янської писемності. Школа й освіта.
Поява писемної літератури: основні види та жанри.
Остромирове Євангеліє як пам’ятка образотворчого мистецтва й давньоруської літератури часів Київської Русі
Розвиток архітектури: видові, функціональні та стильові особливості. Золоті ворота як визначна пам’ятка фортифікаційної з елементами культової архітектури часів Київської Русі.
Провідні види та жанри образотворчого мистецтва. Мозаїка як жанр образотворчого мистецтва середньовічної доби.
Собор святої Софії як визначна пам'ятка культової української архітектури та монументального живопису часів Київської Русі.
Розвиток музичного мистецтва. Значення культури Київської Русі.
Ярослав Мудрий як будівничий культури Київської Русі
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 4. Культура Галицько-Волинського князівства.
Питання до теми 4.
Історичні умови появи та розвитку Галицько-Волинського князівства в контексті культурного поступу.
Розвиток освіти й бібліотечної справи. Особливості розвитку перекладної та оригінальної літератури.
Розвиток архітектури, живопису, художніх ремесел, музики.
Луцька фортеця як визначна пам’ятка фортифікаційної архітектури ХІ – ХІІІ ст.
Ікона Волинської Богоматері – визначна пам’ятка іконописання України ХІІІ – ХІV ст.
Роль Галицько-Волинської Русі в розвитку української національної культури.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 5. Культура України литовсько-польської доби (ХІV – перша половина ХVІІ ст.).
Питання до теми 5.
Формування української народності та утвердження в головних рисах її національної культури.
Розвиток освіти та роль братсив у цьому процесі.
Острозька академія та її значення для розвитку культури України. Князь Василь (Костянтин) Острозькій − видатний меценат українського культури литовсько-польської доби.
Перші спроби та поширення книгодрукування в Україні. Першодрукар Швайпольт Фіоль і виникнення друкарства в Україні
Розвиток української літератури. Пересопницьке Євангеліє — визначна рукописна пам’ятка староукраїнської мови та мистецтва XVI ст.
Нові тенденції у розвитку архітектури. Розвиток фортифікаційної архітектури в України литовсько-польської доби.
Відгуки Ренесансу в образотворчому мистецтві.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 6. Українська культура епохи Бароко та Просвітництва (друга половина ХVІІ – ХVІІІ ст.).
Питання до теми 6.
Культура козацької держави. Петро І. Катерина ІІ й українська культура.
Освіта на українських землях. Києво-Могилянська академія та її роль у розвитку української культури. Петро Могила та його роль у розвитку української культури.
Бароко в літературі: розмаїття жанрів. Ляльковий театр (вертеп) та розвиток театрального мистецтва в Україні у другій половині ХVІІ – ХVІІІ ст.
Філософія й літературна творчість Г. Сковороди.
Українське барокове мистецтво: тенденції розвитку. Полтавській Свято-Успенський собор, Мгарський монастир поблизу Лубен, Хрестовоздвиженський монастир у Полтаві як визначні пам’ятки культової архітектури епохи Бароко.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 7. Українське національно-культурне відродження (ХІХ – початок ХХ ст.).
Питання до теми 7.
Історичні особливості формування української національної культури.
Освітні реформи та руйнування традиційної української системи освіти.
Поява наукових товариств і організацій. Видатні вчені України.
Асиміляційні заходи царату щодо української мови. Становлення української літературної мови та особливості розвитку літератури. Місце та роль І. П. Котляревського в українській і світовій літературі. Т.Г. Шевченко як український літератор, художник і громадський діяч. М.В. Гоголь як видатний український письменник і драматург.
М. В. Лисенко та формування професійного музичного мистецтва.
Зародження професійного театру та місце І. Котляревського в цьому процесі.
Архітектура та скульптура України: розмаїття стилів, провідні тенденції. Ансамбль Круглої площі в Полтаві як один із найвизначніших містобудівних ансамблів доби класицизму. Будинок Інституту шляхетних дівчат як пам’ятка архітектури першої половини ХХ ст. Будинок Полтавського губернського земства − пам'ятка історії й архітектури поч. ХХ ст.
Урізноманітнення жанрів у живописі та графіці. С. Васильківський, М. Ярошенко, І. Рєпін, П. Мартинович − видатні українські художники ХІХ ст.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»
Тема 8. Новітня українська культура
Питання до теми 8.
Періодизація новітньої історії культури України.
Культура часів правління Центральної Ради, уряду гетьмана П. Скоропадського та Директорії. В.І. Вернадський − перший президент УАН та український учений зі світовим ім’ям.
Українізація 1920-их рр. та її плоди. Пам’ятник Т.Г. Шевченку в Полтаві як визначна модерна скульптура 1920-их рр.
Національна культура в умовах тоталітаризму 1930-их рр.
Втрати української культури в роки Другої світової війни.
Післявоєнна сталінська культурна політика в Україні.
О. Довженко — видатний український радянський кінорежисер і письменник.
Розвиток культури в роки хрущовської „відлиги”. Поява „шістдесятництва”.
К. Білокур – видатна майстриня українського народного декоративного живопису.
Період „застою” 1970 – 1980-их рр. та кризові явища в культурі України. Дисидентський рух.
Становище культури в роки перебудови. Проголошення незалежності й формування сучасної культури України.
Методичні вказівки до вивчення дисципліни «Історія української культури»