Освітній рівень |
Другий (магістерський) |
Програма навчання |
Обов’язкова |
Галузь знань |
19 Архітектура та будівництво |
Спеціальність |
191 Архітектура та містобудування |
Освітня програма |
Архітектура будівель і споруд |
Обсяг дисципліни |
4 кредити (120 академічних годин) |
Види аудиторних занять |
Лекції (30 академічних годин), практичні заняття (12 академічних годин) |
Форма контролю |
Диференційований залік |
Мета навчальної дисципліни: формування у студентів знань про сучасні проблеми архітектури та містобудування, передумови їх виникнення та методи розв’язання.
Завдання дисципліни спрямовані на формування у студентів компетентностей:
інтегральної – ІК (здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування);
загальних:
ЗК01 (здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу);
ЗК02 (здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово);
ЗК04 (здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології);
ЗК05 (прагнення до збереження навколишнього середовища);
ЗК06 (здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів);
ЗК07 (знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності);
спеціальних (фахових):
СК02 (здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності);
СК04 (здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії);
СК06 (здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування);
СК07 (здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування);
СК09 (здатність управляти робочими процесами у сфері архітектури та містобудування, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів);
СК10 (здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування);
СК11 (здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування);
СК 12 (здатність розвивати національну та регіональну архітектуру будівель і споруд).
Програмні результати вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми архітектури та містобудування»:
РН01 (мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень);
РН02 (мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур);
РН04 (розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності);
РН06 (забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища);
РН07 (здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів);
РН08 (організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проектів);
РН09 (застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень);
РН10 (обговорювати результати професійної діяльності, досліджень та інноваційних проєктів у сфері архітектури та містобудування державною та іноземною мовами усно і письмово);
РН11 (приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування, розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати можливі побічні наслідки та ризики);
РН14 (здійснювати авторський нагляд за реалізацією проєктів у сфері архітектури та містобудування);
РН15 (аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування);
РН 16 (аналізувати архітектурно-композиційні особливості архітектурних об’єктів та використовувати результати аналізу в процесі проєктування будівель і споруд в історичному середовищі).
Змістовий модуль 1. СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ АРХІТЕКТУРИ ТА МІСТОБУДУВАННЯ
Тема 1. Проблематика сучасної архітектури. Мета, структура та зміст дисципліни. Проблематика сучасної архітектури. Концепція сталого розвитку. Сучасні тенденції формування житлових, громадських, промислових та сільськогосподарських споруд.
Тема 2. Проблема екології та сталого розвитку.
Планування міських районів з урахуванням стійкості. Заходи зі збільшення енергоефективності будівель. Енергоефективні матеріали та технології. Використання відновлюваних джерел енергії. Відновлювані матеріали. Формування зеленої інфраструктури. Заходи зі збереження водних ресурсів. Використання сучасних "розумних" технологій. Рециклінг будівель.
Тема 3. Проблема формування інфраструктури.
Проблеми сучасної інфраструктури. Ступенева система обслуговування. Концепція «15 хвилинного міста». Поліфункціоналізація міського простору. Горизонтальна та вертикальна поліфункціоналізація. Підземна, підводна та вертикальна урбаністика. Тенденції формування сучасного житлового середовища. Поняття «мікромобільність». Пріоритетність серед основних користувачів вулиць. Заходи для забезпечення комфортності перебування людей на міських вулицях. Методи зменшення трафіку в центральних районах міст. Заходи забезпечення розвитку велоінфраструктури. Основні завдання реконструкції транспортної інфраструктури сучасного сформованого міста.
Практичне заняття №1.
Тема 4. Проблема інклюзивності.
Заходи архітектурної доступності. Проєктування соціального житла та житла для різних груп населення. Забезпечення рівного доступу до закладів громадського обслуговування. Врахування різних культур та традицій в архітектурному проектуванні. Формування просторів для соціальної інтеграції.
Практичне заняття № 2.
Тема 5. Проблема проектування в історичному середовищі.
Охорона культурної спадщини. Основні терміни. Класифікація об'єктів культурної спадщини. Види зон охорони пам’яток культурної спадщини. Буферна зона. «Історичний ареал». Історико-архітектурний опорний план. Заходи забезпечення охорони пам’яток архітектури. Види реконструктивної діяльності. Типи реконструктивних заходів. Поняття «реставрація». Поняття автентичності. Поняття «ревіталізація». Адаптація історичних об’єктів. Регіональні особливості будівель і споруд. Контекстуальний підхід формування архітектурного середовища. Прийоми впровадження нових будівель в історичну забудову.
Практичні заняття № 3.
Тема 6. Вплив сучасних технологій.
Цифрове проектування та моделювання. Роботизовані технології. 3D-друк. Штучний інтелект. «Розумні» матеріали. ВІМ-технології. Технології для забезпечення екологічності будівель.
Практичне заняття №4.
Тема 7. Організація архітектурної діяльності, саморозвиток архітектора.
Рейтингове оцінювання якості будівель і споруд. Стадії проєктування. Склад та зміст проєктної документації. Експертиза проекту. Авторський нагляд, мета і завдання авторського нагляду. Оформлення документації при проведенні авторського нагляду. Проблема впливу комп’ютера як інструмента проектувальника на архітектурну творчість. Програмні засоби архітектора. Архітектурні конкурси.
Практичне заняття № 5.
Тема 8. Формування багатофункціональних комплексів.
Передумови формування багатофункціональних комплексів. Роль багатофункціональних комплексів у формування архітектурного середовища. Типи багатофункціональних комплексів. Архітектурно-планувальна організація багатофункціональних комплексів. Застосування енергоефективних технологій при проєктуванні багатофункціональних комплексів.
Практичне заняття №6.