Навчальний курс А4М3ММ3 Літературознавчі концепції ХХ-ХХІ століть: напрямки, школи, методи

Освітній рівень

Другий (магістерський)

Програма навчання

Вибіркова

Галузь знань

А Освіта

Спеціальність

А4  Середня освіта (за предметними спеціальностями)

Предметна спеціальність

А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти

Обсяг дисципліни

4 кредити (120 академічних годин)
Види аудиторних занять

лекції (20 академічних годин), семінарські заняття (20 академічні години)

Форма контролю

2 – диференційований залік

Вивчення дисципліни  «Літературознавчі концепції ХХ-ХХІ століть: напрямки, школи, методи» спрямоване на поглиблення знань у сфері літературознавства, основних літературознавчих теорії та підходів до інтерпретації художніх текстів, набуття освітньої та професійної кваліфікації для здійснення професійної діяльності, пов’язаної із аналізом художніх текстів.

Завдання дисципліни полягають у здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов таких  компетентностей:

  • Здатність до міжособистої взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня з огляду на виявлення емпатії та на етичні міркування (мотиви).
  • Здатність поважати та цінувати власну національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; репрезентувати національну культурну ідентичність, творчо самовиражатися.
  • Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, володіння навичками критичного мислення у процесі пошуку, оброблення та аналізу інформації.
  • Здатність використовувати в професійній діяльності для організації успішної комунікації системні знання історії та теорії літератури, еволюції напрямів, жанрів і стилів, а також знання про основних представників вітчизняної та зарубіжної літератури, художні явища, тенденції розвитку літературного процесу, формувати в здобувачів освіти моральні та ціннісні орієнтації, усвідомлення особистих відчуттів, почуттів та емоцій.

Програмними результатами вивчення дисципліни «Літературознавчі концепції ХХ-ХХІ століть: напрямки, школи, методи» є:

  • Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
  • Досліджувати та пояснювати зміст і значення літературних текстів, як українських, так і зарубіжних, виявляючи їхні унікальні риси та роль у розвитку літератури.

Оволодіння курсом «Літературознавчі концепції ХХ-ХХІ століть: напрямки, школи, методи» спирається на знання, навички й уміння, здобуті під час вивчення  інших дотичних навчальних дисциплін, зокрема: «Теорія літератури та компаративістика», «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти», з якими встановлено міждисциплінарні зв’язки на засадах інтеграції та науковості.

Тема 1. Психоаналіз і літературознавство (З. Фройд, К.-Г. Юнг, Е. Фром).

Тема 2. Соціологічний метод в літературознавстві.

Тема 3. Міфокритика ХХ ст. 

Тема 4. Формування нової наукової парадигми в літературознавстві.

Тема 5. Герменевтика (В. Дільтей, Шлейермахер, Г. Гадамер).

Тема 6. Рецептивна естетика Г. Р. Яусс, В. Ізер.

Тема 7. Наратологія (М. Фрідман, Ж. Женетт, В. Шмід).

Тема 8. Французька семіотична школа (Р. Барт, К. Леві-Стросс, А. Греймас, Ж. Жанет, Ц. Тодоров).

Тема 9. Сучасні напрямки літературознавства: постструктуралізм та деконструктивізм (М. Фуко, Ж. Дерріда, Г. Блум).

Тема 10. Постколоніальна критика: «Орієнталізм» Е. Саїда.

Координатор Координатор РПНД