Вивчення дисципліни «Вікова та педагогічна психологія» спрямоване на досягнення програмних результатів: формування у студентів наукового розуміння закономірностей психічного розвитку в онтогенезі, володіння компетентностями, необхідними для розв’язання проблем у галузі педагогічної діяльності. Вивчення курсу дозволить сформувати такі загальні компетентності: ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі викладання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності та дотичних до них. ЗК 3. Здатність до конструктивної міжособистісної взаємодії й ефективної роботи в команді, готовність генерувати нові ідеї й брати на себе відповідальність за ухвалені рішення в непередбачуваних умовах виконання професійної діяльності. ЗК 5. Здатність рефлексувати й обʼєктивно оцінювати професійну діяльність, визначатиактуальні потреби, автономно навчатися й оволодівати сучасними знаннями, забезпечуючи безперервний професійний розвиток. ЗК 7. Здатність підтримувати особисте психічне й фізичне здоров’я, контролювати власні емоційні стани, використовувати різні види й форми рухової активності та вести здоровий спосіб життя, створювати комфортне й безпечне освітнє середовище. ЗК 9. Знання та розуміння предметної області й специфіки професійної діяльності та сучасних тенденцій їх розвитку.
Вивчення курсу дозволить сформувати такі спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК2. Здатність аналізувати, прогнозувати, коригувати й оцінювати навчальну діяльність учнів з огляду на їхні індивідуальні й вікові особливості та потреби шляхом застосування сучасних методів і технологій. СК5. Здатність забезпечувати умови для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища.
Програмними результатами вивчення дисципліни «Вікова та педагогічна психологія» є: ПР 1. Знати історію та сучасні тенденції розвитку світової педагогіки, психології, філології та методики навчання іноземних мов і зарубіжної літератури. ПР 2. Розуміти та враховувати особливості людини як суб’єкта психічної діяльності, джерела її активності, закономірності психічного розвитку, основні вікові новоутворення, умови, що забезпечують особистісне зростання в процесі педагогічної діяльності. ПР 7. Уміти проявляти ініціативу, генерувати нові ідеї для розв’язання складних спеціалізованих завдань і проблем у професійній діяльності та нести відповідальність за прийняті рішення у непередбачуваних ситуаціях. ПР 9. Реалізовувати ефективні комунікативні стратегії з учасниками освітнього процесу із дотриманням етичних норм, принципів толерантності, співробітництва й взаємоповаги для розв’язання завдань професійної діяльності та забезпечувати посередницькі функції. ПР 11. Бути здатним проєктувати педагогічний процес, програми розвитку суб’єктів освітнього процесу, зокрема в умовах інклюзивної освіти, планувати хід заняття з іноземної мови та зарубіжної літератури. ПР 14. Уміти здійснювати професійну та особистісну рефлексію; прогнозувати, контролювати й аналізувати результати навчання здобувачів освіти; використовувати методи та прийоми розвитку в учнів здатності до само- й взаємоконтролю. Оволодіння знаннями, навичками й уміннями з навчальної дисципліни «Вікова та педагогічна психологія» базується на вивченні «Загальної психології». |
Тема 1. Предмет, завдання, методи вікової психології.
Тема 2. Основні закономірності психічного розвитку. Психологічні особливості дітей із різними формами дизонтогенезу.
Тема 3. Психологічні особливості дітей раннього та дошкільного віку.
Тема 4. Психологія дітей раннього та молодшого шкільного віку.
Тема 5. Психологічні особливості розвитку підлітків та юнаків.
Тема 6. Предмет, завдання та методи педагогічної психології.
Тема 7. Психологія навчання. Специфіка інклюзивної освіти.
Тема 8. Психологія виховання.
Тема 9. Психологія педагогічної праці.