Освітній рівень |
Перший (бакалаврський) |
Програма навчання |
Обов’язкова |
Галузь знань |
01Освіта/Педагогіка |
Спеціальність |
014Середня освіта |
Предметна спеціальність |
014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) |
Освітня програма |
Середня освіта (Англійська мова і друга іноземна мова) |
Обсяг дисципліни |
4 кредити (120 академічних годин) |
Види аудиторних занять |
лекції (24 академічних годин), практичні заняття (24 академічних години) |
Форма контролю |
екзамен |
Вивчення дисципліни «Методика викладання літератури» має на меті підготувати здобувачів до практичної діяльності, допомогти набути знання з методики навчання літератури, виробити вміння створювати ефективні навчальні ситуації в освітньому та виховному процесі, виробити зрілість методичних суджень щодо специфіки викладання зарубіжної літератури в школі, відпрацювати навички розвитку читацької діяльності школярів; формування їхніх естетичних смаків, свідомої потреби у спілкуванні із творами мистецтва слова.
Завдання дисципліни полягають у формуванні у здобувачів ІК, що полягає у здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі викладання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності та дотичних до них.
Завдання дисципліни також полягає у формуванні загальних та спеціальних компетентностей:
ЗК 2 Здатність до абстрактного мислення, пошуку, опрацювання, аналізу й синтезу інформації та використання інноваційних технологій, сучасних методів й інструментальних засобів в освітньому процесі.
ЗК 3 Здатність до конструктивної міжособистісної взаємодії й ефективної роботи в команді, готовність генерувати нові ідеї й брати на себе відповідальність за ухвалені рішення в непередбачуваних умовах виконання професійної діяльності.
ЗК 5 Здатність рефлексувати й обʼєктивно оцінювати професійну діяльність, визначатиактуальні потреби, автономно навчатися й оволодівати сучасними знаннями, забезпечуючибезперервний професійний розвиток.
ЗК 6 Здатність розв’язувати складні непередбачувані задачі й проблеми в професійній діяльності шляхом застосування отриманих знань, навичок і вмінь.
ЗК 8 Здатність діяти на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права й обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.
ЗК 9 Знання та розуміння предметної області й специфіки професійної діяльності та сучасних тенденцій їх розвитку.
ЗК 10 Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
СК 1 Здатність моделювати зміст навчання й позакласної виховної роботи, формувати іншомовні комунікативні й предметну читацьку компетентності учнів, зокрема на засадах інтегрованого навчання.
СК 2 Здатність аналізувати, прогнозувати, коригувати й оцінювати навчальну діяльність учнів з огляду на їхні індивідуальні й вікові особливості та потреби шляхом застосування сучасних методів і технологій.
СК 3 Здатність добирати, використовувати наявні та, за потреби, створювати власні, зокрема цифрові, засоби навчання й контролю.
СК 4 Здатність до субʼєкт-субʼєктної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу на засадах партнерства, формувати колектив учнів.
СК 5 Здатність забезпечувати умови для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища.
СК 6 Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі з метою його оптимізації та вдосконалення, презентувати власні доробки в галузі освіти й педагогіки, методики навчання іноземних мов та зарубіжної літератури.
СК 9 Здатність орієнтуватися в світовому літературному процесі, історії та культурній спадщині країн, мова яких вивчається, формувати національну свідомість і культуру учнів, їхні моральні й ціннісні орієнтації.
Програмними результатами вивчення дисципліни «Методика викладання літератури» є:
ПР 1 Знати історію та сучасні тенденції розвитку світової педагогіки, психології, філології та методики навчання іноземних мов і зарубіжної літератури.
ПР 2 Розуміти та враховувати особливості людини як суб’єкта психічної діяльності, джерела її активності, закономірності психічного розвитку, основні вікові новоутворення, умови, що забезпечують особистісне зростання в процесі педагогічної діяльності.
ПР 6 Уміти застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань, зокрема для формування іншомовної комунікативної та міжкультурної компетентностей в здобувачів освіти.
ПР 7 Уміти проявляти ініціативу, генерувати нові ідеї для розв’язання складних спеціалізованих завдань і проблем у професійній діяльності та нести відповідальність за прийняті рішення у непередбачуваних ситуаціях.
ПР 9 Реалізовувати ефективні комунікативні стратегії з учасниками освітнього процесу із дотриманням етичних норм, принципів толерантності, співробітництва й взаємоповаги для розв’язання завдань професійної діяльності та забезпечувати посередницькі функції.
ПР 11 Бути здатним проєктувати педагогічний процес, програми розвитку суб’єктів освітнього процесу, зокрема в умовах інклюзивної освіти, планувати хід заняття з іноземної мови та зарубіжної літератури.
ПР 12 Організовувати навчальні заняття різних типів, застосовувати різні види й форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, відбирати, правильно й логічно презентувати навчальний матеріал; використовувати технології, методи і засоби, зокрема для реалізації інтегрованого навчання.
ПР 14 Уміти здійснювати професійну та особистісну рефлексію; прогнозувати, контролювати й аналізувати результати навчання здобувачів освіти; використовувати методи та прийоми розвитку в учнів здатності до само- й взаємоконтролю.
ПР 15 Уміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології та створювати цифрові освітні ресурси для вирішення спеціалізованих завдань і практичних проблем.
ПР 16 Знати сучасні дидактичні й методичні засади навчання іноземних мов і зарубіжної літератури та вміти застосовувати їх в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.
ПР 17 Бути здатним систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію та брати участь в діяльності професійних об’єднань педагогів.
ПР 18 Знати історію зарубіжної літератури, вміти аналізувати й інтерпретувати твори художньої літератури, визначати їхню специфіку і місце в літературному процесі.
Оволодіння знаннями, навичками й уміннями з навчальної дисципліни «Методика викладання літератури» базується на вивченні таких навчальних дисциплін: «Історія зарубіжної літератури», «Лінгвокраїнознавство з компонентом англійська література», «Методика навчання іноземних мов та культур», «Основи перекладознавства».
Тема 1. Методика викладання літератури як наука.
Тема 2. Методологічні засади викладання зарубіжної літератури в загальноосвітній школі.
Тема 3. Планування та організація праці вчителя-словесника.
Тема 4. Технології у навчанні зарубіжної літератури.
Тема 5. Позакласна робота з літератури.
Тема 6. Наочність на уроках літератури.
Тема 7. Методика вивчення художнього твору.
Тема 8. Методика вивчення творів англомовних країн.
Тема 9. Вивчення художнього твору зарубіжної літератури у його жанрово-родовій специфіці (вивчення епічних, ліричних та ліро-епічних творів (1).
Тема 10. Вивчення художнього твору зарубіжної літератури у його жанрово-родовій специфіці (вивчення драматичних творів, фольклору, Бібліїї (2).
Тема 11. Вивчення теоретико-літературних понять та літературно-критичних матеріалів в курсі зарубіжної літератури.
Тема 12. Вивчення біографії письменника.
Тема 13. Розвиток зв’язного мовлення на уроках зарубіжної літератури.