Навчальний курс 014БОК21 МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ЛІТЕРАТУРИ

Освітній рівень

Перший (бакалаврський)

Програма навчання

Обов’язкова

Галузь знань

01Освіта/Педагогіка

Спеціальність

014Середня освіта

Предметна спеціальність

014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Середня освіта (Англійська мова і друга іноземна мова)

Обсяг дисципліни

4 кредити (120 академічних годин)

Види аудиторних занять

лекції (24 академічних годин),

практичні заняття (24 академічних години)

Форма контролю

екзамен

 

Вивчення дисципліни «Методика викладання літератури» має на меті підготувати здобувачів до практичної діяльності, допомогти набути знання з методики навчання літератури, виробити вміння створювати ефективні навчальні ситуації в освітньому та виховному процесі, виробити зрілість методичних суджень щодо специфіки викладання зарубіжної літератури в школі, відпрацювати навички розвитку читацької діяльності школярів; формування їхніх естетичних смаків, свідомої потреби у спілкуванні із творами мистецтва слова.

 

Завдання дисципліни полягають у формуванні у здобувачів  ІК, що полягає у  здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі викладання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності та дотичних до них.

Завдання дисципліни також полягає у формуванні загальних та спеціальних компетентностей:

ЗК 2 Здатність до абстрактного мислення, пошуку, опрацювання, аналізу й синтезу інформації та використання інноваційних технологій, сучасних методів й інструментальних засобів в освітньому процесі.

ЗК 3 Здатність до конструктивної міжособистісної взаємодії й ефективної роботи в команді, готовність генерувати нові ідеї й брати на себе відповідальність за ухвалені рішення в непередбачуваних умовах виконання професійної діяльності.

ЗК 5 Здатність рефлексувати й обʼєктивно оцінювати професійну діяльність, визначатиактуальні потреби, автономно навчатися й оволодівати сучасними знаннями, забезпечуючибезперервний професійний розвиток.

ЗК 6 Здатність розв’язувати складні непередбачувані задачі й проблеми в професійній діяльності шляхом застосування отриманих знань, навичок і вмінь.

ЗК 8 Здатність діяти на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права й обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.

ЗК 9 Знання та розуміння предметної області й специфіки професійної діяльності та сучасних тенденцій їх розвитку.

ЗК 10 Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

СК 1 Здатність моделювати зміст навчання й позакласної виховної роботи, формувати іншомовні комунікативні й предметну читацьку компетентності учнів, зокрема на засадах інтегрованого навчання.

СК 2 Здатність аналізувати, прогнозувати, коригувати й оцінювати навчальну діяльність учнів з огляду на їхні індивідуальні й вікові особливості та потреби шляхом застосування сучасних методів і технологій.

СК 3 Здатність добирати, використовувати наявні та, за потреби, створювати власні, зокрема цифрові, засоби навчання й контролю.

СК 4 Здатність до субʼєкт-субʼєктної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу на засадах партнерства, формувати колектив учнів.

СК 5 Здатність забезпечувати умови для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища.

СК 6 Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі з метою його оптимізації та вдосконалення, презентувати власні доробки в галузі освіти й педагогіки, методики навчання іноземних мов та зарубіжної літератури.

СК 9 Здатність орієнтуватися в світовому літературному процесі, історії та культурній спадщині країн, мова яких вивчається, формувати національну свідомість і культуру учнів, їхні моральні й ціннісні орієнтації.

 

Програмними результатами вивчення дисципліни «Методика викладання літератури» є:

ПР 1 Знати історію та сучасні тенденції розвитку світової педагогіки, психології, філології та методики навчання іноземних мов і зарубіжної літератури.

ПР 2 Розуміти та враховувати особливості людини як суб’єкта психічної діяльності, джерела її активності, закономірності психічного розвитку, основні вікові новоутворення, умови, що забезпечують особистісне зростання в процесі педагогічної діяльності.

ПР 6   Уміти застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань, зокрема для формування іншомовної комунікативної та міжкультурної компетентностей в здобувачів освіти.

ПР 7 Уміти проявляти ініціативу, генерувати нові ідеї для розв’язання складних спеціалізованих завдань і проблем у професійній діяльності та нести відповідальність за прийняті рішення у непередбачуваних ситуаціях.

ПР 9 Реалізовувати ефективні комунікативні стратегії з учасниками освітнього процесу із дотриманням етичних норм, принципів толерантності, співробітництва й взаємоповаги для розв’язання завдань професійної діяльності та забезпечувати посередницькі функції.

ПР 11 Бути здатним проєктувати педагогічний процес, програми розвитку суб’єктів освітнього процесу, зокрема в умовах інклюзивної освіти, планувати хід заняття з іноземної мови та зарубіжної літератури.

ПР 12 Організовувати навчальні заняття різних типів, застосовувати різні види й форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, відбирати, правильно й логічно презентувати навчальний матеріал; використовувати технології, методи і засоби, зокрема для реалізації інтегрованого навчання.

ПР 14         Уміти здійснювати професійну та особистісну рефлексію; прогнозувати, контролювати й аналізувати результати навчання здобувачів освіти; використовувати методи та прийоми розвитку в учнів здатності до само- й взаємоконтролю.

ПР 15         Уміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології та створювати цифрові освітні ресурси для вирішення спеціалізованих завдань і практичних проблем.

ПР 16         Знати сучасні дидактичні й методичні засади навчання іноземних мов і зарубіжної літератури та вміти застосовувати їх в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.

ПР 17         Бути здатним систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію та брати участь в діяльності професійних об’єднань педагогів.

ПР 18        Знати історію зарубіжної літератури, вміти аналізувати й інтерпретувати твори художньої літератури, визначати їхню специфіку і місце в літературному процесі.

Оволодіння знаннями, навичками й уміннями з навчальної дисципліни «Методика викладання літератури» базується на вивченні таких навчальних дисциплін: «Історія зарубіжної літератури», «Лінгвокраїнознавство з компонентом англійська література», «Методика навчання іноземних мов та культур», «Основи перекладознавства».

Тема 1. Методика викладання літератури як наука.

Тема 2. Методологічні засади викладання зарубіжної літератури в загальноосвітній школі.

Тема 3. Планування та організація праці вчителя-словесника.

Тема 4.  Технології у навчанні зарубіжної літератури.

Тема 5. Позакласна робота з літератури.

Тема 6. Наочність на уроках літератури.

Тема 7. Методика вивчення художнього твору.

Тема 8. Методика вивчення творів англомовних країн.

Тема 9. Вивчення художнього твору зарубіжної літератури у його жанрово-родовій специфіці (вивчення епічних, ліричних та ліро-епічних творів (1).

Тема 10. Вивчення художнього твору зарубіжної літератури у його жанрово-родовій специфіці (вивчення драматичних творів, фольклору, Бібліїї (2).

Тема 11. Вивчення теоретико-літературних понять та літературно-критичних матеріалів в курсі зарубіжної літератури.

Тема 12. Вивчення біографії письменника.

Тема 13. Розвиток зв’язного мовлення на уроках зарубіжної літератури. 

Координатор Syllabus РПНД