Освітній рівень | Другий (магістерський) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 03 Гуманітарні науки |
Спеціальність | 035 Філологія |
Освітня програма | Галузевий переклад: англійська мова, німецька мова |
Обсяг дисципліни | 3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять | Лекції (16 годин), практичні заняття (14 годин) |
Форма контролю | Екзамен |
Вивчення навчальної дисципліни «Загальне мовознавство» спрямоване на формування системи знань про сутність, характер, структуру, закономірності й методологію наукових досліджень у галузі педагогіки, методики викладання іноземної мови, іноземної філології та вмінь організувати, провадити та представляти наукові дослідження. розширити і поглибити теоретичну лінгвістичну підготовку студентів-філологів; узагальнити лінгвістичні знання студентів-філологів і формувати на цій основі теоретико-філософське бачення природи, розвитку і функціонування мови як універсальної здатності людини; ознайомити студентів п'ятого курсу з сучасними лінгвістичними теоріями, проблемами сучасної мовознавчої науки та методами лінгвістичних досліджень. Завдання курсу – ознайомити студентів з філософськими основами сучасного мовознавства, здобутками вітчизняного, європейського і світового мовознавства, сформувати уявлення про сутність мови, її суспільні функції і внутрішню структуру.
Знання та навички, отримані при вивченні цієї дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:
*ІК: Здатність розв'язувати складні задачі і проблеми в галузі лінгвістики, літературознавства, фольклористики, перекладу в процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
**СК 1. Здатність вільно орієнтуватися в різних лінгвістичних напрямах і школах.
СК 3. Здатність критично осмислювати історичні надбання та новітні досягнення філологічної науки.
СК 4. Здатність здійснювати науковий аналіз і структурування мовного / мовленнєвого й літературного матеріалу з урахуванням класичних і новітніх методологічних принципів.
СК 7. Здатність вільно користуватися спеціальною термінологією в обраній галузі філологічних досліджень.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач має оволодіти такими програмними результатами (уміннями й навичками):
***ПР 7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями і школи в лінгвістиці.
ПР 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти обраної філологічної спеціалізації.
ПР 10. Збирати й систематизувати мовні, літературні, фольклорні факти, інтерпретувати й перекладати тексти різних стилів і жанрів (залежно від обраної спеціалізації).
ПР 13. Доступно й аргументовано пояснювати сутність конкретних філологічних питань, власну точку зору на них та її обґрунтування як фахівцям, так і широкому загалу, зокрема особам, які навчаються.
ПР 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Передумовою для вивчення навчальної дисципліни є дисципліни, що формують основу підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 035 «Філологія», зокрема «Вступ до мовознавства», «Компаративна лінгвістика».
*ІК – інтегральна компетентність
**СК – спеціальна (фахова, предметна) компетентність
***ПР – програмний результат (навчання)
Тема 1. Вступ. Мовознавство як наука.
Тема 2. Природа і суть мови.
Тема 3. Проблема походження мови.
Тема 4. Мова як знакова система особливого виду.
Тема 5. Система і структура мови.
Тема 6. Узаємозв’язок мови і мислення.
Тема 7. Мова як історично змінюване явище.
Тема 8. Методи вивчення і опису мови.