2020-03-24

Міністерство освіти і науки заохочуватиме перехід університетів на двомовність

Доцент кафедри нафтогазової інженерії та технологій Олександр Петраш взяв участь у дводенному семінарі з розробки інструментів та рекомендацій втілення «Концептуальних засад щодо розвитку англійської мови у сфері вищої освіти»

Міністерство освіти і науки заохочуватиме перехід університетів на двомовність

Семінар відбувся протягом 12-13 березня і став останнім заходом, що відбувся у форматі «наживо».

Серед спікерів семінару був заступник Міністра освіти і науки України Єгор Стадний, який поінформував учасників про стратегічні цілі міністерства щодо реформування вищої освіти. Зокрема, наголосив про важливість переходу університетів протягом декількох років до двомовного статусу, що буде заохочуватись з боку Міністерства.

«Університети мають створити умови конкурентності між вступниками, щоб найкраще підготовлені з них ставали студентами, здатними опанувати освітню програму, яка подається англійською мовою. Реформа має бути «викладачецентричною» – заохочення розвитку викладацької майстерності (матеріальним способом) має бути складовою частиною кадрової політики університету. Англійська мова – справа всього університету, а не окремих кадрів. Акцент має бути зроблений на говоріння, як традиційно найслабше розвинений навик використання англійської мови», – наголосив заступник міністра.

Після обговорення стратегічних цілей відбулась відкрита дискусія за участі державного експерта Марини Мруги та керівника проектів з англійської мови Жанни Севастьянової – учасники обговорили першочергові заходи, що підвищать якість викладання в університетах.

Доцент кафедри нафтогазової інженерії та технологій, кандидат технічних наук Олександр Петраш презентував досвід Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» у вирішенні проблем та подоланні викликів у сфері впровадження англійської мови у вищій освіті. Зокрема, значний досвід викладання технічних дисциплін англійською мовою для студентів-іноземців інженерного профілю. Результатами участі університету у проєктах Британської Ради в Україні стало запровадження програми подвійних дипломів з Університетом Гринвічу (Лондон, Великобританія), систематичне оцінювання рівня через Aptis – багаторівневий та гнучкий тест з англійської мови від Британської Ради, а також прогресивний підхід до підготовки нових освітніх програм. Провідна роль як у підготовці студентів, так і викладачів до навчання англійською мовою належить кафедрі загального мовознавства та іноземних мов.

Учасники семінару обговорили кілька ключових ідей: запровадження обов’язкового регулярного тестування викладачів на знання англійської мови, розвантаження ЕМІ викладачів від організаційної роботи, стимулювання підвищення кваліфікації саме в англійській мові, покращення психологічної атмосфери в трудовому колективі як спосіб ефективного поєднання вмінь молодих вчених з досвідом старшого покоління.

Представник Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» увійшов до складу робочої групи викладачів ЕМІ, яка підготувала проєкт доповнень та рекомендацій до Концептуальних засад.

«Ми розробили дві групи рекомендацій: «Стимули» (залучення стейкхолдерів для створення мотивації студентів до вивчення фахових дисциплін (English), фінансові, організаційні стимули, методичне забезпечення) та «Підвищення рівня викладання» загальною кількістю більше 20 найменувань. Результати роботи презентували представникам Британської Ради в Україні, Міністерства, відомств та університетів-учасників проекту. Наступний етап роботи – кожен університет подасть коментарі до Британської Ради щодо тексту концептуальних засад. Також університет подає відомості щодо тих елементів Концепції, що вже впроваджуються в університеті (та є результати) і тих, які університет хоче пілотувати та буде готовий прозвітувати про результати у майбутньому», – пояснив Олександр Петраш.

Наразі робочими групами викладачів та управлінців вивчається проєкт концептуальних засад та напрацьовуються рекомендації до їх удосконалення з огляду на досвід попередніх проектів.