Кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Павельєва долучилася до участі у проєкті мобільності молодіжних працівників + «From Young to Adult» за програмою Erasmus, який відбувся 28 листопада – 13 грудня 2021 року у онлайн-форматі. До масштабної міжнародної події, проведеної іспанською організацією «Cazalla Intercultural» та українською громадською організацією «Development and Initiative», активно долучилися 29 учасників з України, Вірменії, Азербайджану, Естонії, Грузії, Греції, Італії, Литви, Польщі, Португалії, Російської Федерації, Іспанії та Туреччини.
Метою проєкту мобільності молодіжних працівників стало покращення навичок економічної грамотності у представників 13 європейських країн та налагодження зв’язків з різними стейкхолдерами задля підвищення рівня обізнаності сучасної молоді у сфері своїх трудових прав та сприяння її адаптації до дорослого життя. Проведення онлайн-проєкту передбачало змішаний формат у вигляді 4-годинних Zoom-сесій та шести освітніх модулів з практичними завданнями на платформі MOOC canvas.
Упродовж насиченої програми учасники обговорили 8 ключових компетентностей «lifelong learning» («навчання упродовж життя»), проаналізували як університети, освітні установи та громадські організації можуть допомогти європейській молоді розвивати вищевказані компетентності, навички економічної грамотності, представлені на Всесвітньому економічному форумі, необхідні для успішного працевлаштування у сучасному інформаційному світі, отримали відповіді на питання яким чином освітні установи та громадські організації можуть стати підтримкою для отримання, покращення та трансформації усіх необхідних навичок під реальні потреби ринку праці тощо. Учасники онлайн-тренінгу опановували методики трансформації навичок, отриманих молоддю у процесі неформальної освіти, розробки сучасних підходів до покращення взаємозв’язків між сектором неформальної освіти та іншими стейкхолдерами, залученими до процесу соціальної адаптації молоді, вивчали найпоширеніші стратегії соціальної адаптації молоді з обмеженими можливостями тощо.
Окрема увага приділялась створенню проєктів для молоді та заповненню Europass – проєкту Європейського Союзу, спрямованого на представлення професійних навичок, компетентностей і кваліфікацій у формі, зрозумілій у всіх країнах Європейського Союзу. Europass заснований Директивою 2241/2004/EC Європейського парламенту та Ради від 15 грудня 2004 та складається з п'яти документів: Curriculum vitae, мовний паспорт тощо, заповнених особисто, а решта опрацьовується інституціями, які мають на це право.
Учасників зацікавив взаємозв’язок 8 ключових компетентностей з актуальними та прогнозованими вимогами та навичками ринку праці (на основі даних за 2015, 2020 та 2030 роки), так звана «мексиканська хвиля» («Up, right, Mexican wave») та інші види діяльності, рекомендовані авторами європейського посібника для організаторів освітніх заходів (https://noored.ee/wp-content/uploads/2014/12/L2L_handbook.pdf), розвиток компетентностей у молоді за допомогою вправи «Harvester-Active Listener-Storyteller», роль та значення Youthpass Competencies.
YOUTHPASS – це європейський сертифікат, який отримує кожен з учасників молодіжного обміну, тренінгу та волонтерства. Ще його називають «Молодіжний паспорт». У ньому учасники самостійно аналізують та зазначають неформальний та інформальний навчальний досвід, який отримали в результаті реалізації проєкту тощо. В YOUTHPASS процес навчання описаний за допомогою схеми «ключових компетенцій навчання упродовж життя». Це сукупність наступних знань, навичок та установок: спілкування рідною мовою (вміння висловлювати думки, почуття і факти, усно і письмово; вміння гнучко використовувати різні стилі спілкування) та спілкування іноземною мовою (вміння висловлювати свої думки іноземною мовою і розуміти інших; усвідомлення і прийняття культурних відмінностей і різноманіття; прагнення до міжмовних і міжкультурного спілкування); математичні здібності й базові знання про науки та технології (вміння застосовувати логічне мислення у вирішенні щоденних проблем; вміння робити висновки, ґрунтуючись на фактах); компетентність у сфері інфотехнологій або діджитал чи цифрова компетентність (здатність до аналітичного і критичного підходу при використанні сучасних технологій; базові навички використання комп'ютера, електроніки та інтернету); здібності до навчання (вміння організувати своє навчання; вміння відповідати за процес власного навчання і долати пов'язані з ним перешкоди; вміння аналізувати і оцінювати результати свого навчання); особиста, міжкультурна, соціальна і громадянська компетенція (вміння спілкуватися відповідним чином з друзями, родиною, колегами; вміння знаходити спільну мову з людьми різних інтересів; вміння конструктивно вирішувати конфлікти; уявлення про те, що відбувається в твоєму селі, місті, країні, в Європі, в світі; уявлення про ідеї і концепції демократії, громадянського суспільства, прав людини; участь у громадському житті); навички ініціативності та підприємництва, тобто здатність приймати рішення та вживати певних заходів для втілення своїх ідей.
Окремо розглядалися перешкоди, які можуть стати на заваді розвитку ключових компетентностей у молоді: особисті (низька вмотивованість до навчання, відсутність усвідомлення своєї ідентичності, економічні проблеми, проблеми з тайм-менеджментом та соціалізацією), організаційні (інфраструктура, цільові групу, низькі навички підприємництва, брак компетеностей у персоналу, відірваність від потреб ринку праці), проблеми оточення (інформаційний колапс, конфлікти, цифровізація, невизнання навичок молодіжними працівниками, стереотипи) та способи подолання цих перешкод.
За допомогою методики «planning arrow» учасники тренінгу складали план («action plan») проєкту для молоді на основі 7 компонентів: vision (загальне бачення проекту) – aim (мета) – objectives (завдання) – resources (необхідні ресурси) – critical success factors (ключові фактори успіху) – potential obstacles (можливі перешкоди) – what/who/when (що/хто/коли). Після створення індивідуальних та групових проєктів тренерки Катерина Шерер (Ekaterina Sherer) та Наталія Нікітіна (Natalia Nikitina) надали персональні практичні поради та рекомендації стосовно слабких та сильних сторін представлених проєктів та можливості їхнього успішного утілення в своїх освітніх установах та країнах.
Молодіжні лідери детально розглянули систему цифрового визнання результатів навчання та отримання навичок Open Badges, розроблену в 2012 році відомою організацією Mozilla Foundation. Існує відкритий стандарт Open Badges v2, що регламентує їх функціонування. Міжнародна некомерційна організація IMS Global Learning Consortium, що забезпечує поширення сучасних навчальних технологій, вважає Open Badges життєво важливим компонентом у розвитку екосистеми цифрових облікових даних. Технологія активно використовується у зарубіжних університетах, навчальних центрах, корпоративних системах розвитку персоналу.
Ідея технології полягає в тому, що вона надає навчальним сертифікатам нову електронну форму значка-картинки. Open Badges дозволяє створити персоналізований файл-картинку формату PNG, що всередині, в самому коді файлу, містить інформацію за якою однозначно встановлюється ким, кому, коли та за що саме був виданий цей сертифікат. Такий файл можна додавати до електронних листів, публікувати в соцмережах, надсилати роботодавцю разом з резюме. Його неможливо підробити та втратити, до того ж видавець бейджу не обмежений у дизайні.
«Висловлюю слова щирої вдячності дружній команді громадської організації «Development and Initiative» та особисто координаторці проєкту – начальниці відділу міжнародних проєктів Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» Катерині Пряжниковій за можливість взяти участь у надзвичайно цікавому та корисному проєкті мобільності молодіжних працівників Erasmus+ «From Young to Adult».
За час навчання дізналась про найсучасніші підходи до розвитку компетентностей у студентів, методики розробки планів молодіжних проєктів, про популярну в Європі платформу цифрового визнання навичок і досягнень badgecraft, навчилась писати CV за європейським зразком та створювати Europass, розробляти стратегії формування компетеностей у студентів спеціальності 035 «Філологія» Полтавської політехніки відповідно до вимог ранку праці в Україні та світі. Отриманими знаннями неодмінно поділюся з колегами та студентами», - прокоментувала учасниця проєкту, кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу Національного університету «полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Павельєва.
Раніше викладачка гуманітарного факультету пройшла тренінг з командної роботи, комунікації та урегулювання конфліктів, вивчала тонкощі дипломатичного перекладу, а Всеукраїнський молодіжний центр створив Telegram-бота, який за 15 хвилин вчить студентів безпечному працевлаштуванню.
Медіа-центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»