Кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Павельєва пройшла триденний онлайн-тренінг «Discovering skills and competencies: Teamwork, Communication and Conflict management» за програмою Erasmus+, заняття якого відбувалися 14, 21 та 28 грудня 2021 року в онлайн-форматі та отримала сертифікат про його успішне завершення. До масштабної наукової події, організованої DOREA Educational Institute у місті Лімасоул, Кіпр долучилися викладачі з України, Грузії, Греції та Алжиру, які обговорили практичні кейси розвитку навичок працевлаштування, командної діяльності, формування комунікативних навичок та врегулювання міжособистісних конфліктів.
Упродовж триденної насиченої програми учасники тренінгу розглянули 9 основних компонентів особистісної, соціальної та навчальної компетентності (PSL competence) – установки на особистісний розвиток, організацію навчання, критичне мислення, коллаборацію, комунікацію, емпатію, психологічний стан та самопочуття, гнучкість та здатність керувати своєю поведінкою. Зокрема, учасники разом з тренерами розбирали практичні кейси прикладів гарної та поганої командної роботи, відштовхуючись від наступної схеми: TEAM: T – Trusting relationships, E – established purpose, values and goals, A – active participation, M – mutual accountability).
Тренерка Крісі Дулей (Chrisie Doluay) презентувала основоположні етапи командної роботи: forming-storming-norming-performing-adjourning (створення ідеї – її обговорення – робочий процес – нормалізація – втілення в життя – завершення) та розповіла присутнім про критерії оцінювання командної роботи (аналіз реакції команди на зміни та аналіз сильних та слабких сторін командної роботи). Після обговорення учасникам представили 5-ступеневу модель вирішення проблем, що виникають під час роботи в команді: 1) ідентифікація проблеми (її основних компонентів та визначення того, чи схожа ця проблема на ті, що ви вже вирішувалися раніше); 2) визначення проблеми (сортування та аналіз наявної інформації); 3) пошук рішень (визначення переваг та недоліків кожного із ймовірних рішень даної проблеми); 4) розробка стратегій (пошук найкращого рішення); 5) оцінка ефективності роботи (аналіз зробленої роботи, виявлення моментів, які можна було зробити краще).
Під час занять науковці з різних куточків світу обговорили як правильно давати фідбек людині, чия поведінка призвела до конфліктної ситуації (треба обов’язково підкреслити позитивні моменти – те, що людина зробила добре, а після цього порадити, що могло б бути зроблено краще) та навіщо це потрібно робити (для того, щоб побачити ситуацію з іншої точки зору та щоб змінити поведінку реципієнта).
Після теоретичної інформативної частини тренінгу тренери запропонували учасникам знайти вирішення проблем, окреслених в 5 життєвих ситуаціях, базуючись на 5-ступеневій моделі вирішення проблем.
Багато увагу приділялося тому, що таке feedback (зворотній зв'язок, відгук) та як його правильно давати, використовуючи the Sandwich Model (так званий принцип бутерброда – «похвала – критика – похвала»): спочатку слід дати загальний відгук – потім дати 1 пораду стосовно того, що можна було б покращити – а після цього підкреслити 3 позитивні моменти, які ви помітили. Також розглядалась рекомендована психологами схема зворотнього зв’язку (feedback formula): observable behavior (чіткий, аргументований опис поведінки іншої особи, яку ми спостерігали) – impact of the behavior (інформація стосовно того, який вплив така поведінка може мати на реципієнта, на вас, на організацію тощо) – preferred behavior («бажана поведінка» – висловлення ідей стосовно інших варіантів поведінки, які б наштовхнули людину на переосмислення неприємної ситуації).
Тренерка Крісі Дулей надала практичні поради щодо правильного формулювання фідбеку: подумайте над тим, що ви хочете сказати, перш ніж ви скажете це вголос; висловлюйте свою думку стосовно лише тих моментів, які можна змінити чи покращити; упевніться в тому, що ваш відгук допоможе людині, а не нашкодить, під час розмови утримуйте зоровий контакт, висловлюйте свою думку чесно і відверто.
Для закріплення матеріалу учасники тренінгу зіграли у гру «Life Boat Game» (гра «Рятувальна шлюпка»), суть якої полягає в тому, що є корабель з 15 пасажирами, який тоне, і рятувальна шлюпка на 9 пасажирів: необхідно вирішити, кого саме і чому з 15 чоловік слід «врятувати», а 9 обраних пасажирів потім необхідно вписати у список по мірі їх важливості: від найважливіших до найменш корисних, оскільки припаси на рятувальному човні рано чи пізно скінчаться і доведеться «викидати за борт» пасажирів. Ця гра цікава в плані розвитку навичок командної роботи, урегулювання конфліктів та розвитку комунікативних навичок, адже усім учасникам необхідно було за обмежений проміжок часу домовитись між собою, обрати певну стратегію та вирішити поставлені завдання.
Також під час тренінгу розбирали 5 ключових складових «active listening techniques» (т.з. «техніки активного слухання»): зоровий контакт, мову тіла, парафразування, уточнюючі запитання та постановку «відкритих запитань».
В останній день тренінгу розглядалася класифікація типів особистості за кольорами, запропонована Томом Шрайдером, який виділяв чотири типи людей, яким відповідають чотири базові кольори:
1) Червоні – вроджені лідери, які завжди чітко знають, чого хочуть, і готові досягати своєї мети часом досить жорсткими методами і при цьому дуже рішуче. Це про них можна сказати «бачу ціль, не бачу перешкод». Їхня справа – організувати процес так, щоб усе працювало злагоджено та ефективно. Їм подобається вирішувати складні завдання, змагатися та здобувати лаври переможця.
2) Сині – люблять перебувати в центрі загальної уваги і готові вимагати визнання за всяку ціну. Як правило, такі особистості полюбляють бувати в суспільстві, адже саме серед людей вони можуть знайти безліч шанувальників своїх талантів. «Сині» люди легко знаходять нових друзів і спілкуються з малознайомими людьми, позитивні та іскрометні, легко захоплюються новими ідеями та проєктами.
3) Зелені – перш ніж взятися за будь-яку справу, вони скрупульозно вивчать все, що стосується даного питання, зважать плюси та мінуси майбутнього заходу і лише потім неквапливо візьмуться за справу. Найчастіше «зеленими» виявляються флегматики, хоч зустрічаються серед них і меланхоліки.
4) Жовті – дружелюбні і дбайливі не лише до близьких, а й до людей, які просто опинилися поруч. Їм важливо почуватися затишно в будь-якій ситуації та обстановці. Вони насторожено ставляться до нововведень, для них головне – зберегти стабільність та сталість, чи це стосується роботи, стосунків, свого душевного стану чи соціального статусу. Вони завжди готові вислухати, поспівчувати та допомогти в міру сил, але рішучих дій чи ініціативи від них чекати складно. Як правило, найчастіше представники меланхолійного темпераменту відносяться до «жовтого» типу.
Під час тренінгу також обговорювалося, як правильно потрібно вітатися, умовляти, навчати та надихати людей, які відносяться до того чи іншого «колірного» психотипу. Тренерка розповіла учасникам про те, як виявити, до якого саме типу належить член вашої команди/ваш учень/студент/співробітник/підлеглий, та підкреслила, що з будь-якою людиною, якого б «кольору» не був її темперамент, можна успішно взаємодіяти, надихнути на нові звершення і просто змусити рухатися в потрібному напрямку, головне – підібрати правильну стратегію і для людей кожного кольору вона буде різною.
«Участь у таких тренінгах дає мені додаткові освітні можливості та потужні стимули опановувати нові, необхідні у професійній діяльності, знання і практичні навички. Цьогоріч вже відвідала чимало тренінгів, майстер-класів та вебінарів, познайомилася з неординарними особистостями, набула корисного досвіду. Отриманими практичними кейсами та дієвими професійними лайфхаками охоче ділюся зі студентами та колегами», – прокоментувала кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Павельєва.
DOREA Educational Institute – освітньо-навчальний центр для дорослих та молоді, заснований на Кіпрі у 2012 році, що впроваджує проєкти ЄC в сфері освіти, зокрема, проводить 38 унікальних курсів в 12 різних країнах в рамках програми Erasmus+ KA1 (staff mobility) та KA2, KA3 «Creative Europe» і «Europe for Citizens».
Метою даного проєкту стало активне заохочення дорослих до опанування навичок формальної та неформальної освіти через розширення їхніх особистісних, соціальних та освітніх компетентностей, розвиток навичок працевлаштування (командної роботи, комунікативних навичок та навичок врегулювання конфліктів).
Раніше науковиця гуманітарного факультету презентувала досвід співпраці з німецькими університетами, стала активною слухачкою серії весняних науково-освітніх вебінарів «Pearson English Spring Days», де обговорювалися найсучасніші тренди викладання мов в умовах пандемії, взяла участь у міжнародному онлайн-марафоні до Дня перекладача, стала учасницею проєкту Erasmus+ «Speak Up, we are Listening».
Медіа-центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»