23 березня на базі Харківського національного університету будівництва та архітектури відбулася підсумкова науково-практична конференція II туру Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 191 «Архітектура та містобудування», у якій взяло участь понад півсотні студентів провідних українських університетів. Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України №1/9-98 «Щодо студентських інтелектуальних змагань» від 25 лютого 2021року Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт проводився у дистанційному форматі на платформі Zoom.
Наукова робота студентки Навчально-наукового інституту нафти і газу Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Тетяни Редько «Аналіз антропогенного навантаження на повітряне середовище від автомобільного транспорту (на прикладі Шевченківського району м. Полтава)» (науковий керівник – доктор технічних наук, завідувачка кафедри прикладної екології та природокористування Полтавської політехніки Олена Степова) після успішної презентації отримала високі оцінки членів журі та відмінні рецензії. За результатами студентка отримала диплом II ступеня у секції «Екологічні аспекти сталого розвитку міст».
На думку авторки наукового дослідження Тетяни Редько, актуальність обраної тематики зумовлена пошуками можливостей та шляхів розв’язання існуючих екологічних проблем, спричинених інтенсивними урбанізаційними процесами. Адже з кожним роком ситуація істотно погіршується та зрештою досягнула того рівня, коли безліч екосистем різних рівнів зазнали незворотних змін. В свою чергу інтенсивні процеси по збільшенню кількості міського населення призвели до посилення техногенного навантаження на навколишнє середовище, зокрема на атмосферне повітря.
«Серед значної кількості джерел забруднення навколишнього природного середовища наразі суттєву небезпеку становлять автотранспортні системи (автомобільні дороги та транспортні засоби). Автотранспортні засоби завдають непоправної шкоди, насамперед, здоров’ю людини і навколишньому середовищу. Викиди автотранспорту представлені відпрацьованими газами (продуктами розпаду після згоряння пального), картерними газами (сумішшю пального з парами мастильних матеріалів) і паливним випаровуванням. На рівень та масштабність викидів впливають інтенсивність та умови руху транспортних засобів, їхня категорія, велика протяжність та розгалуженість мережі автодоріг, вид палива тощо.
Внаслідок цього значно погіршується мікроклімат у будинках, розташованих уздовж вулиць, адже особливістю забруднення атмосферного повітря вихлопними газами автотранспорту є накопичення викидів в приземних шарах атмосфери, у зоні дихання людини. За такої ситуації в Україні виникає необхідність вирішення низки проблем, пов’язаних із шкідливими для суспільства і навколишнього середовища наслідками розвитку автотранспортної системи. У своїй роботі ми визначили обсяг антропогенного навантаження від забруднення атмосферного повітря автотранспорту на території Шевченківського району міста Полтава та його вплив на здоров'я населення. Сподіваюся, що наші дослідження в подальшому стануть в нагоді екологам та медикам», – говорить юна науковиця.
У роботі авторка проаналізувала існуючі методики оцінки антропогенного навантаження на повітряне середовище та ризику для здоров'я населення від викидів автотранспорту, виявила найнебезпечніші для проживання населення зони Шевченківського району міста Полтави шляхом обробки експериментальних даних, розробила метод зниження впливу автотранспортних викидів в міських умовах та схему управління ризиками при впливі транспортних викидів на атмосферне повітря та здоров'я населення.
Наукова новизна роботи та практичне значення отриманих результатів полягають в практичному обгрунтуванні величини антропогенного навантаження від автотранспорту у Шевченківському районі міста Полтави та визначенні рівня ризику для здоров'я населення, в оцінці шкоди, що наноситься здоров'ю населення Шевченківського району м. Полтава від викидів авторанспорту та розробці схеми управління ризиками, системи заходів щодо зменшення антропогенного навантаження.
Результати студентської наукової роботи науково-педагогічні працівники кафедри прикладної екології та природокористування Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» планують використати в освітньому процесі при викладанні дисципліни «Екологічна безпека».
Науковці та члени галузевої конкурсної комісії відзначають високий рівень підготовки та презентації студентських наукових робіт, детальний аналіз використаних даних та перспективність розробок за напрямом «Екологічні аспекти сталого розвитку міст».
Конкурсна комісія здійснювала оцінювання, представлення та захист наукових студентських робіт у шести предметних секціях:
- архітектура будівель та споруд;
- дизайн архітектурного середовища;
- містобудування;
- реставрація пам’яток архітектури та містобудування і реконструкція об’єктів архітектури;
- теорія архітектури, прикладні архітектурні дослідження;
- екологічні аспекти сталого розвитку міст.
Повний список переможців, збірник наукових тез та матеріалів підсумкової науково-практичної конференції Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності 191 «Архітектура та містобудування» розміщено у спеціальному розділі «Олімпіади і конкурси» на офіційному сайті Харківського національного університету будівництва та архітектури.
Нещодавно двоє студентів Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» стали переможцями Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності «Екологія», а минулого року напередодні Дня еколога спільна наукова робота студентів Полтавської політехніки та Південного-західного університету Цзяотун (Китай) про вплив викидів теплоелектроцентралей посіла перше місце у міжнародному конкурсі в номінації «Екологія».
Медіа–центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»