2021-11-18

Науковиці отримали сертифікати за успішне проходження курсу з організації змішаного навчання

Викладачки кафедри германської філології та перекладу пройшли програму підвищення кваліфікації на онлайн-курсі для викладачів та працівників адміністрації закладів вищої освіти «#blend_it. Опануємо змішане навчання», створений у рамках швейцарсько-українського проєкту DECIDE.

Науковиці отримали сертифікати за успішне проходження курсу з організації змішаного навчання

Кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу Анна Павельєва і викладачка кафедри германської філології та перекладу Світлана Мангура успішно опанували 12 модулів курсу «#blend_it. Опануємо змішане навчання» про теорію змішаного навчання і практичні інструменти для його впровадження в освітній процес, склали фінальний тест і отримали сертифікати.

У лютому було анонсовано набір на навчання. Курс розроблений студією онлайн-освіти EdEra за підтримки Швейцарії в межах Швейцарсько-українського проєкту DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який впроваджується Консорціумом ГО «DOCCU – Розвиток громадянських компетентностей в Україні» та Цюрихського педагогічного університету (PH Zurich, Швейцарія).

«Під час виконання практичних завдань ми могли оцінити і порівняти ефективність різних технологічних рішень в освітньому процесі; дізналися різницю між поняттями «взаємодія»/«навчальна активність», «технологія»/«інструмент»/«навчальна платформа», наводили приклади реалізації змішаного навчання в університеті, дізналися про особливості застосування різних інструментів дистанційної та змішаної освіти. Особисто я для себе почерпнула багато цікавого й корисного – зокрема, про основи питань (questions stems) – шаблони питань, які можна використати для залучення студентів до навчання на різних рівнях мислення відповідно до таксономії Блума, а, оскільки питання розподілені за групами, викладач точно знатиме, що залучив мисленнєві процеси не лише на рівнях запам’ятовування та розуміння, а й на вищих рівнях.

Беззаперечною перевагою даного курсу було те, що увесь теоретичний матеріал слід було закріпити виконанням практичних завдань. Наприклад, розуміння тієї ж таксономії Блума потрібно було довести, виконавши завдання «кубик Рубіка», де учасникам курсу слід було уявити, що потрібно навчити студентів збирати кубик Рубіка (це ціль) і переглянути різні варіанти формулювання результатів навчання (які є індикаторами досягнення цієї цілі), які мають відповідати трьом критеріям: бути вимірюваними, пов’язаними із ціллю та знаходитись на тому ж когнітивному рівні, що і ціль», – говорить кандидат філологічних наук, доцент кафедри германської філології та перекладу Анна Павельєва.

Програма підвищення кваліфікації для викладачів та працівників адміністрації закладів вищої освіти «#blend_it. Опануємо змішане навчання», підтримана Міністерством освіти і науки України, є надзвичайно актуальною та корисною в умовах карантину та дистанційного навчання, наголошують науковиці. Тож здобуті корисні знання і навички імплементують  у свою викладацьку та наукову діяльність.

«Мені більш за все сподобався 5-й модуль курсу, присвячений оцінюванню – елементу освітнього процесу, який викликає найбільше емоцій як з боку студентів, так і з боку викладачів. У попередніх модулях розповідалося, що оцінювання має узгоджуватися з очікуваними результатами навчання та з навчальною діяльністю, а ми – викладачі – маємо переконатися, що оцінюємо саме очікувані результати, і що не оцінюємо те, чого не формували в навчальному процесі. Досвід опитування студентів показує, що саме неузгодженість оцінювання з очікуваними результатами та діяльністю впродовж курсу викликає найбільше непорозумінь та конфліктів. Тож у цьому модулі розглядалися два види оцінювання – формувальне та сумативне, що підкріплювалось трьома практичними завданнями – редактором навчальних результатів, вибором активностей сумативного оцінювання та проходженням матриці оцінювання з урахуванням результатів навчання, когнітивного рівня та виду навчальної активності. Корисним було й завдання на взаємооцінювання – потрібно було створити свій власний курс, завантажити його на платформу та оцінити курси колег-учасників, які, у свою чергу, оцінювали та коментували й наші курси. Таким чином, я почерпнула багато ідей для створення власних навальних курсів та отримала конструктивні поради від викладачів з інших вузів України», – коментує викладач кафедри германської філології та перекладу Світлана Мангура.

Після проходження курсу наші викладачі дізнались про те, як:

  • оцінити й порівняти ефективність різних технологічних рішень в освітньому процесі;
  • особливості застосування різних інструментів у навчанні та підібрати власний набір таких інструментів;
  • сформулювати результати навчання для свого курсу;
  • створити матрицю оцінювання свого курсу;
  • ознайомитися з переліком кроків, необхідних для покращення досвіду студентів;
  • сформулювати план підвищення залученості студентів на своєму курсі;
  • підвищити доступність освітнього контенту свого курсу та мінімізувати ризики кібербулінгу;
  • обрати відкриті ресурси для свого курсу та створити власний відкритий ресурс;
  • обрати стратегію комунікації зі студентами з урахуванням переваг та викликів змішаного формату;
  • створити план роботи над своїм курсом в майбутньому;
  • сформулювати пропозицію для свого ЗВО щодо реалізації змішаного навчання.

Науково-педагогічні працівники Полтавської політехніки постійно працюють над самовдосконаленням та поглибленням професійних знань та навичок, беруть участь у конференціях та семінарах, вебінарах, тренінгах, проходять навчальні та наукові курси тощо. Відповідно до частини шостої статті 18 Закону України «Про повну загальну середню освіту» підвищення кваліфікації – це набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань. Саме тому надзвичайно важливим є те, щоб обрані педагогічним працівником будь-які форми і види підвищення кваліфікації реально призводили до набуття нових та/або вдосконалення наявних компетентностей (знань, вмінь, навичок тощо).

Частина друга статті 59 Закону України «Про повну загальну середню освіту» і Порядок (пункт 6) надають можливість організовувати і забезпечувати підвищення кваліфікації у будь-яких формах і видах. Формами підвищення кваліфікації є інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева), дуальна, на робочому місці, на виробництві тощо. Крім того, форми підвищення кваліфікації можуть поєднуватись. Відповідно до пункту 6 Порядку основними видами підвищення кваліфікації є навчання за програмою підвищення кваліфікації (у тому числі участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо), а також стажування.

Раніше науковиці гуманітарного факультету вивчали інноваційні кейси з викладання іноземних мов в умовах пандемії від British Council, разом зі своїми студентами пройшли мовленнєвий курс від австралійського університету, взяли активну участь у щорічній міжнародній онлайн-конференції «ELTOC-2021» та у міжнародній науково-практичній конференції «Сambridge Days Ukraine 2021».

Медіа-центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»