2021-05-29

Студент-розробник моделі асинхронного двигуна переміг на конкурсі з електротехніки

Студент ННІ інформаційних технологій та робототехніки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Віталій Бессонов став бронзовим призером Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціалізації «Електротехніка та електромеханіка». Автор дослідив вплив втрат у статорі та роторі на параметри перехідного процесу та розробив математичну модель асинхронного двигуна.

Студент-розробник моделі асинхронного двигуна  переміг на конкурсі з електротехніки

На базі Дніпровського державного технічного університету відбулася підсумкова науково-практична конференція проведення II туру Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціалізації «Електротехніка та електромеханіка». На розгляд членів галузевої конкурсної комісії надійшли 174 студентських наукових робіт, що представляли 32 провідні українські заклади вищої освіти. Подані студентські дослідження вирізнялися оригінальністю, науковою новизною та практичною спрямованістю.

За результатами конкурсного відбору наукова робота студента IV курсу спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» Навчально-наукового інституту інформаційних технологій та робототехніки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Віталія Бессонова «Дослідження широтно-імпульсного керування та втрат асинхронного електропривода», виконана під керівництвом кандидата технічних наук, доцента кафедри автоматики, електроніки та телекомунікацій полтавської політехніки Світлани Кислиці, здобула диплом III ступеня. Дослідження отримало схвальні відгуки та відмінні рецензії представників конкурсної комісії, науковців та фахівців-практиків.

За словами студента, останні 20 років, у зв’язку з розвитком силової та мікропроцесорної бази, виникненням програмних засобів, що полегшують аналіз і синтез складних систем керування, триває дослідження складних систем автоматичного керування (САР) асинхронних двигунів.

«Серед відомих САР, найбільш простою технічною реалізацією є регулювання асинхронного електроприводу за допомогою широтно-імпульсної модуляції (ШІМ), при якому, частота та амплітуда змінного струму живлення залишається постійною, а напруга живлення на статор АД подається протягом довжини імпульсу τ», – прокоментував автор наукового дослідження.

Вибір тематики також невипадковий, адже у науковій літературі ККД при широтно-імпульсному керуванні АД із постійною частотою живлення та амплітудою напруги статора лише за допомогою перемикачів, не досліджений. Автор виконав детальне дослідження коефіцієнта корисної дії АД з ШІМ керуванням при роботі з ковзанням більше критичного.

У роботі представлена розроблена автором математична модель асинхронного двигуна із врахуванням втрат у сталі статора та ротора. Втрати в сталі статора та ротора враховуються шляхом введення у математичну модель асинхронного двигуна контурів вихрових струмів та гістерезису. Крім того, студент дослідив вплив втрат у статорі та роторі на параметри перехідного процесу. На базі отриманих моделей АД була проаналізована та досліджена система широтно-імпульсної модуляції асинхронного двигуна.

Отримані результати пройшли відповідну апробацію та опубліковані у збірнику наукових тез VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Електронні та мехатронні системи: теорія, інновації, практика».

Раніше студенти ННІ ІТ та робототехніки перемогли на всеукраїнському конкурсі з комп’ютерної інженерії і галузевого машинобудування з розробкою для бурового обладнання.

Вітаємо переможця та наукового керівника, пишаємося досягненнями! Бажаємо подальших наукових звершень, цікавих ідей та натхнення!

Медіа–центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»