2025-12-01

Викладачі Полтавської політехніки вивчали в Естонії інноваційні цифрові інструменти та штучний інтелект у STEM-освіті

Завідувач кафедри Наталія Ічанська та старший викладач Марина Москаленко успішно завершили програму мобільності Erasmus+ у Талліннському технічному університеті прикладних наук (Естонія). З 26 вересня по 7 листопада 2025 року науковиці Полтавської політехніки опановували передові інструменти візуалізації та штучний інтелект у STEM-освіті, вдосконалюючи методики викладання відповідно до сучасних європейських стандартів.

Викладачі Полтавської політехніки вивчали в Естонії інноваційні цифрові інструменти та штучний інтелект у STEM-освіті

Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» продовжує активно інтегруватися у європейський освітній простір, надаючи своїм викладачам можливості для професійного зростання та обміну досвідом з провідними закладами ЄС. В умовах стрімкої цифровізації суспільства впровадження новітніх технологій у навчальний процес стає не просто перевагою, а необхідністю. Черговим кроком у цьому напрямку стала участь науковців університету в престижній програмі академічної мобільності Erasmus+, спрямованій на опанування інструментів візуалізації та штучного інтелекту в STEM-освіті.

З 26 вересня по 7 листопада 2025 року завідувач кафедри вищої та прикладної математики доцент Наталія Ічанська та старший викладач кафедри загального мовознавства та іноземних мов Марина Москаленко взяли участь у змішаній програмі академічної мобільності для викладачів Erasmus+ KA171 – Blended Intensive Programme “Visualisation Tools for Teaching in STEM” у партнерському університеті – Талліннському технічному університеті прикладних наук / TTK University of Applied Sciences в Таллінні (Естонія).

Програма мобільності BIP включала віртуальний період з 26.09.2025 по 31.10.2025 та фізичний модуль у Талліні – 03.11.2025–07.11.2025, загалом 78 годин, що відповідає 3 академічним кредитам. По закінченню програми Наталія Ічанська та Марина Москаленко отримали офіційні сертифікати про участь, які підтверджують опанування сучасних цифрових інструментів і методик викладання STEM-дисциплін. Це був надзвичайно цінний досвід, який поєднав міждисциплінарний підхід, сучасні методи візуалізації та активне використання цифрових інструментів у STEM-викладанні.

Ця мобільність стала майданчиком для міжнародного обміну досвідом, об’єднавши представників академічних спільнот із восьми країн: Румунії, Латвії, Чехії, Німеччини, Італії, Швейцарії, Естонії та України. Насичена програма, що поєднувала лекції, практичні заняття та воркшопи, була сфокусована на інтеграції сучасних цифрових інструментів у викладання STEM-дисциплін, що дозволило учасникам здобути унікальний науково-методичний досвід.

Серед спікерів програми були провідні європейські експерти:

  • Jüri Kurvits (Tallinn University, Естонія) – старший викладач з дидактики математики, експерт із сучасних методів навчання, таких як перевернутий клас, активне навчання та використання відкритих освітніх ресурсів. На BIP він проводив сесію з Desmos.
  • Dr. Kinga Sipos (University of Bern, Швейцарія) – дослідниця з цифрового навчання та візуалізації математичних концепцій, яка разом з Dr. Wigand Rathmann провела практичний воркшоп із JSXGraph.
  • PhD Maksims Žigunovs (Riga Technical University, Латвія) – викладач та спеціаліст із програмного забезпечення, який демонстрував можливості GeoGebra для створення інтерактивних навчальних матеріалів.
  • Dr. Wigand Rathmann (FAU Erlangen-Nürnberg, Німеччина) – експерт із активного навчання та візуалізації математичних понять, який співпроводив сесію з JSXGraph.

Програма мобільності включала практичні модулі з використанням GeoGebra, Desmos та JSXGraph, які дозволяють інтерактивно візуалізувати математичні та технічні концепції, створювати динамічні завдання та залучати студентів до активного навчання. Їхнє застосування у викладанні дисциплін для студентів технічних спеціальностей поєднує теоретичні знання з практичними навичками, розвиває логічне мислення, просторову уяву та креативність.

Особливу увагу приділили використанню штучного інтелекту (ШІ) у викладанні, який допомагає персоналізувати навчання, адаптувати завдання під рівень студентів та надавати миттєвий аналіз помилок. Застосування ШІ у STEM-дисциплінах сприяє ефективному поєднанню цифрових ресурсів із класичними методами навчання, підвищує мотивацію студентів і готує їх до роботи у сучасному науково-технічному середовищі.

У викладанні в цілому інтеграція цифрових інструментів та ШІ створює сучасне освітнє середовище, де студенти можуть експериментувати, отримувати зворотний зв’язок та глибше засвоювати навчальний матеріал.

Особливе значення ця практика має у викладанні математичних дисциплін. Інструменти GeoGebra, Desmos та JSXGraph, а також технології штучного інтелекту роблять абстрактні математичні моделі наочними, дозволяють досліджувати залежності та закономірності, розвивати аналітичне та логічне мислення. Це критично важливо для студентів технічних спеціальностей, адже готує їх до інженерних, наукових та дослідницьких завдань у реальному світі.

Не обійшлося і без теплого спілкування та культурного обміну. Організатори програми подбали, щоб учасники змогли відчути атмосферу Естонії поза навчальними сесіями, тому для них була організована екскурсія до історичного замку Ravere Castle. Прогулянка старовинними залами та мальовничим парком стала чудовою можливістю не лише відпочити, а й обговорити нові ідеї та методики викладання у дружній атмосфері.

«Загалом програма Erasmus+ BIP залишила лише позитивні враження, надихнула на впровадження нових технологій у навчальний процес та зміцнила міжнародні професійні зв’язки.

Цей захід був цікавим як у науковому, так і у методичному плані. Спілкування з професіоналами міжнародної математичної спільноти надихає та відкриває нові горизонти для викладання STEM-дисциплін. Щира подяка Полтавській політехніці за надану можливість стажування в іноземному університеті, отримання офіційних сертифікатів, проходження 78 годин міжнародного стажування (еквівалент 3 академічних кредитів) та за шанс долучитися до світового освітнього простору через найактуальнішу Програму Європейського Союзу у сфері освіти Erasmus+!», – говорить завідувач кафедри вищої та прикладної математики доцент Наталія Ічанська

«Особливо цінно було працювати у міжнародних командах, обмінюватися досвідом та навчатися новим підходам до подання складних концепцій, що роблять навчання більш інтерактивним та зрозумілим для студентів. Отримані знання вже надихають на впровадження нових методів у власній педагогічній практиці», – додає Марина Москаленко.

Участь у таких програмах, як Erasmus+ BIP, є яскравим свідченням того, що Полтавська політехніка не лише йде в ногу з часом, а й активно впроваджує найкращі європейські практики в українську освіту. Отримані нашими викладачами знання та навички роботи з GeoGebra, Desmos, JSXGraph та інструментами штучного інтелекту вже незабаром будуть інтегровані в навчальні курси університету. Це дозволить підняти якість викладання STEM-дисциплін на новий рівень, забезпечуючи студентам конкурентні переваги на сучасному ринку праці та формуючи нове покоління висококваліфікованих фахівців.

Викладачі та студенти полтавської політехніки вже двічі брали участь у програмах Erasmus+ BIP на базі Талліннського технічного університету прикладних наук – навесні та восени 2024 року.

Нещодавно делегація Полтавської політехніки провела низку зустрічей із представниками двох провідних закладів вищої освіти Румунії – Університету POLITEHNICA Бухареста та Бухарестського університету економічних студій, cтарший викладач кафедри загального мовознавства та іноземних мов Полтавської політехніки Юлія Гунченко пройшла програму мобільності для викладачів у партнерському ЗВО – Трансільванському університеті Брашова, а викладачки Полтавської політехніки Людмила Свистун та Юлія Худолій взяли участь у науковому фестивалі E3UDRES2 в рамках програми академічної мобільності для викладачів Erasmus+ у Відземському університеті прикладних наук (Латвія).

Нагадаємо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»