29 травня у Центрі сучасного мистецтва Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбувся захопливий та глибоко інтерактивний майстер-клас на тему «Стихії природи в колажі: Єднання психології та дизайну», участь в якому взяли студенти-ВПО.
Цей захід став знаковою подією, що не лише об’єднала студентів абсолютно різних спеціальностей, а й відкрила потужні арттерапевтичні можливості для кожного учасника. Він надав унікальну можливість для творчої співпраці, міждисциплінарного навчання та, що найважливіше, глибокого психологічного самопізнання та емоційного зцілення через мистецтво.
Модераторами заходу виступили старша викладачка кафедри образотворчого мистецтва Олена Острогляд, кандидат психологічних наук, доцент Вікторія Шевчук, кандидат педагогічних наук, доцент Марина Тесленко, кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри Леся Клевака.
Багатогранна ідея майстер-класу полягала в гармонійному поєднанні творчості, самопізнання та командної роботи, використовуючи при цьому невичерпне багатство природних матеріалів. Такий підхід дозволив значно глибше зрозуміти символізм стихій природи (Земля, Вода, Повітря, Вогонь) та їхній безпосередній вплив на психіку та емоційний стан людини. Учасники заходу змогли на практиці відчути, як архетипні образи стихій резонують з внутрішніми переживаннями, і як ці асоціації можуть бути використані в терапевтичній практиці.
Студенти отримали унікальну можливість відкрити для себе нові форми, текстури та естетичні рішення і дізнались, як можна трансформувати абстрактні ідеї та почуття у конкретні візуальні образи, що сприяє їхньому усвідомленню та опрацюванню.
Додатковою, але не менш важливою метою було ознайомлення учасників з принципами екофільного дизайну та еко-дизайну. Практична реалізація через безпосередню творчу роботу з природними матеріалами створює глибокий зв'язок з природою, що має власний терапевтичний ефект (екотерапія), сприяючи зниженню стресу, покращенню настрою та відчуттю заземлення.
На початку заходу всі учасники були розбиті на змішані групи. Це було принципово важливо для досягнення головної мети – міждисциплінарної та міжперсональної взаємодії, яка є потужним терапевтичним фактором. У кожній групі студенти працювали в тандемі, що дозволило їм обмінюватися знаннями та досвідом, розвиваючи навички комунікації, емпатії та взаємопідтримки. Кожна група витягнула завдання, що передбачало розкриття теми чотирьох стихій природи – Земля, Вода, Повітря, Вогонь – через створення чотирьох різних колажів. Головною та незмінною умовою було використання виключно природних матеріалів. Це завдання не лише стимулювало креативне мислення, але й спонукало до пошуку нетрадиційних рішень та експериментів, що є ключовим для виходу за рамки звичних патернів мислення та поведінки.
Протягом майстер-класу студенти активно та жваво обговорювали психологічні аспекти кожної стихії. Вони аналізували її символізм, глибинний емоційний вплив на людину, а також особисті асоціації, що виникали в кожного учасника. Цей процес рефлексії та вербалізації дозволив поглибити усвідомлення власних емоцій та переживань, пов'язаних зі стихіями. Учасники заходу дізнались про те, як передати ці психологічні ідеї через форму, композицію, вибір та комбінацію матеріалів, наголошуючи на важливості естетики та візуального сприйняття.
Створення колажів з природних матеріалів сприяло не лише розвитку художніх та креативних навичок, але й значно поглибило розуміння студентами концепції екофільного дизайну. Вони на практиці дізналися, як можна створювати естетичні, функціональні та гармонійні об’єкти, мінімізуючи при цьому будь-який негативний вплив на довкілля та максимально ефективно використовуючи ресурси природи. Цей практичний досвід дозволив їм безпосередньо реалізувати принципи еко-дизайну через власну творчу роботу, експериментуючи з гілками, листям, камінням, корою, квітами та іншими дарами природи. Кожен колаж став не лише мистецьким об’єктом, а й своєрідним відображенням внутрішнього світу його творців, їхніх емоцій та розуміння стихій, слугуючи засобом невербального вираження та опрацювання внутрішніх станів.
















Майстер-клас «Стихії природи в колажі: Єднання психології та дизайну» став чудовим прикладом успішної міждисциплінарної взаємодії та синергії, що має яскраво виражений арттерапевтичний ефект. Студенти не лише створили унікальні мистецькі твори, а й значно поглибили свої знання в суміжних галузях. Вони розвинули критично важливі навички командної роботи, комунікації, вирішення проблем та нестандартного мислення, що є вкрай важливими для будь-якої професії, а особливо для тих, хто працює з людиною. Вдале поєднання глибокого психологічного аналізу та практичної дизайнерської реалізації дозволило учасникам по-новому поглянути на фундаментальний взаємозв’язок людини з природою та її могутніми елементами. Цей захід, безсумнівно, залишить значний слід у їхній пам’яті, професійному становленні та сприятиме зростанню їхньої психологічної стійкості та здатності до саморегуляції через творчість.
Це заняття стало ще одним значущим кроком у реалізації проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Нагадаємо, зараз в Полтавській політехніці триває серія арттерапевтичних сесії в межах проєкту “TRUST”, в рамках яких ВПО малювали свій герб, щоб символічно передати свої внутрішні цінності, джерела сили та надії, виконували практики асоціативного відображення думок на папері, робили арттерапевтичну вправу «Стосунки», мета якої – осмислення взаємозв’язків із близькими, спільнотою, країною, відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», працювали з нейрографікою, занурилися у світ тілесно-орієнтованої терапії, де рух, танець і тілесне вираження стали ключовими інструментами для емоційного звільнення та відновленняФ.
Нещодавно науковиця політехніки взяла участь у заході на тему академічної мобільності у STEM-галузях вищої освіти у столиці Австрії – Відні, студенти політехніки поділились враженнями від стажування за програмою Erasmus+ в ISCAP (Португалія), делегація політехніки взяла участь у академічній мобільності за програмою Erasmus+ в рамках ISCAP International Week, що проходив на базі Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP) .
Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»