28 травня 2025 року у Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» для студентів з числа внутрішньо переміщених осіб було проведено арттерапевтичне заняття на тему «Трансформація думок у контексті війни».
Фасилітаторками та модераторками заходу стали викладачки кафедри психології та педагогіки: кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри Леся Клевака, кандидат психологічних наук, доцент Вікторія Шевчук, кандидат педагогічних наук, доцент Марина Тесленко.
Мета заходу – допомогти усвідомити, прийняти та опрацювати тривожні думки, спричинені війною, а також знайти внутрішні ресурси для подальшого особистісного розвитку та адаптації до нових умов життя.
Заняття розпочалося з практики асоціативного відображення думок на папері: учасники зображали те, що для них асоціюється з початком війни, етапами змін, втрат, надії, підтримки й, зрештою, перемоги та миру. Кожен малюнок став своєрідною емоційною картою пережитого досвіду.
Далі учасники виконали техніку «Долоньки миру». На своїх долонях, обведених на папері, вони зображували символи сили, радості, підтримки, спокою, родини, життя – усе те, що є справжніми життєвими цінностями та джерелами стійкості в непрості часи. Колір у цій практиці виконував роль емоційного провідника, допомагаючи виявити настрій, мрії та внутрішній стан.
Ця техніка зосереджена на ресурсності та позитивному підкріпленні. Учасники візуалізують та зображують на долонях символи своїх життєвих цінностей (сила, радість, спокій, родина, життя). Це допомагає переключити фокус уваги з травматичного досвіду на внутрішні опори та джерела стійкості. Обведення контуру долоні та робота з нею залучає тілесні відчуття, що сприяє заземленню та поверненню до відчуття власного тіла, яке часто втрачається під час травматичного стресу. Використання кольорів для вираження настрою, мрій та внутрішнього стану дозволяє вивільнити емоції, які можуть бути пригнічені або заблоковані, адже психологія кольору відіграє важливу роль у виявленні несвідомих переживань та потреб. Створений малюнок долоні стає своєрідним «якорем» або нагадуванням про власні ресурси та цінності, до яких можна звертатися в моменти стресу.
У завершальній рефлексії учасники ділилися, що після практик відчули емоційне полегшення, внутрішню стабільність та відчуття безпеки. Вони зазначили, що атмосфера довіри, підтримки та прийняття допомогла їм глибше зануритися у власні переживання та трансформувати тривожні думки у конструктивні й ресурсні образи.














Фаза рефлексії є не менш важливою, ніж самі вправи, адже можливість поділитися своїми відчуттями після практик сприяє катарсису – вивільненню накопичених емоцій, що призводить до відчутного полегшення. Атмосфера довіри, підтримки та прийняття, створена в групі, є критично важливою для осіб, які пережили травму. Це дозволяє зменшити відчуття ізоляції, нормалізувати власні переживання (зрозуміти, що «я не один») та посилити відчуття безпеки. Варто зазначити, що групова рефлексія допомагає учасникам не просто висловити тривожні думки, а й трансформувати їх у конструктивні та ресурсні образи. Це відбувається через взаємодію, отримання зворотного зв'язку, нові інсайти, що виникають під час обговорення робіт.
Арттерапія у воєнний час доводить свою ефективність як засіб м’якої психологічної підтримки, що сприяє відновленню внутрішнього балансу та формуванню відчуття контролю над власним життям. Вона дозволяє працювати з травмою опосередковано, через творчість, уникаючи прямої ретравматизації. Сприяючи відновленню внутрішнього балансу, вона допомагає сформувати відчуття контролю над власним життям, що є життєво необхідним у неконтрольованому середовищі війни. Такий підхід підсилює адаптивні механізми психіки, допомагаючи людям не лише виживати, а й знаходити шляхи для подальшого особистісного розвитку.
Захід відбувся у рамках реалізації проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Нагадаємо, нещодавно в Полтавській політехніці пройшли 3 арттерапевтичних сесії у рамках проєкту “TRUST”: в рамках першої учасники -ВПО – виконали дві ключових арттерапевтичних вправи («Намалюй свій особистий герб» та «Дерево сенсів»), під час другої – відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», в рамках третьої учасники працювали над висловленням почуттів, зниженням внутрішньої напруги та пошуком особистісних ресурсів. Окремий арттерапевтичний захід «Гармонізація психоемоційного стану» провели у відокремленому структурному підрозділі Полтавської політехніки – «Полтавський фаховий коледж нафти і газу».
Нещодавно науковиця політехніки взяла участь у заході на тему академічної мобільності у STEM-галузях вищої освіти у столиці Австрії – Відні, студенти політехніки поділились враженнями від стажування за програмою Erasmus+ в ISCAP (Португалія), делегація політехніки взяла участь у академічній мобільності за програмою Erasmus+ в рамках ISCAP International Week, що проходив на базі Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (ISCAP) , студенти Полтавської політехніки поділились своїми враженнями від навчання за програмами Erasmus+ в університетах Австрії (Відень та Айзенштадт), Естонії, Данії, Іспанії та Словаччини, Польщі.
Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»