2025-06-03

У політехніці проведено арттерапевтичне заняття «Баланс життя: як не розсипатись між дедлайнами, близькими й собою»

У Полтавській політехніці студенти, які постраждали внаслідок воєнних дій, на арттерапевтичному занятті досліджували свій емоційний стан, вчилися розподіляти життєві ресурси і знаходити внутрішню підтримку.

У політехніці проведено арттерапевтичне заняття «Баланс життя: як не розсипатись між дедлайнами, близькими й собою»

3 червня 2025 року для здобувачів освіти, які постраждали внаслідок воєнних дій, практичним психологом Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», асистентом кафедри психології та педагогіки Оленою Кривенко було проведено арттерапевтичне заняття під назвою «Баланс життя: як не розсипатись між дедлайнами, близькими й собою».

Ця арттерапевтична сесія була побудована на інтеграції візуально-асоціативної роботи з метафоричними картками та психотерапевтичної моделі Носсрата Пезешкіана. Поєднання проективних інструментів з когнітивно-поведінковим підходом дозволило учасникам глибше дослідити власний емоційний стан, розподіл життєвих ресурсів та джерела внутрішньої підтримки.

Головна мета заняття полягала в тому, щоб допомогти учасникам усвідомити, як саме розподіляється їхня життєва енергія між чотирма основними сферами: фізичне здоров’я, соціальні зв’язки, навчання/досягнення та сенс життя/майбутнє. Заняття стало своєрідною терапевтичною мапою балансу, яка допомогла знайти відповідь на запитання: «Де мої ресурси, а де – витік енергії?».

Арттерапевтичний ефект забезпечувався завдяки використанню МАК (метафоричних асоціативних карток) «Джерело» та «Сенси», які допомогли учасникам візуалізувати свої почуття та переживання. У безпечному середовищі, створеному під час заняття, кожен мав змогу працювати з індивідуальним образом свого внутрішнього стану, підкріплюючи рефлексію зоровими символами. Образи на картках активували асоціативне мислення, дозволяючи вийти за межі раціонального аналізу і звернутися до глибинних переживань – саме це є сутністю арттерапевтичного підходу.

Учасники обирали картки, що символізували їхній нинішній стан у кожній зі сфер, а потім обговорювали результати в мінігрупах. Такий формат сприяв емоційній відкритості, зниженню тривожності та посиленню відчуття приналежності. Заняття також передбачало роботу над усвідомленням джерел особистих ресурсів, виявленням сфер, які потребують більше турботи, а також формуванням індивідуального плану маленьких, реалістичних кроків для відновлення балансу.

Важливим елементом стала вправа на розмежування: учасники визначали, що у їхньому житті піддається контролю, а що варто відпустити. Це дозволило знизити рівень внутрішнього напруження та сформувати відчуття стійкості навіть у складних життєвих обставинах.

На завершення відбулася колективна рефлексія, під час якої учасники створювали особисте емоційне нагадування – символічний «якір підтримки», до якого можна повертатися у моменти емоційного перевантаження.

Заняття отримало високий емоційний відгук і підтвердило свою практичну цінність як терапевтичного інструменту в роботі з внутрішньо переміщеними особами, які переживають адаптаційні труднощі, втрати та стрес. Арттерапевтичні методи, зокрема робота з образами, метафорами та тілесними реакціями, відкривають шлях до глибшого розуміння себе і сприяють формуванню нової внутрішньої опори.

Такі ініціативи є надзвичайно важливими в період воєнної нестабільності, коли молоді люди шукають відповіді на запитання «Хто я зараз?» і «Як мені рухатися далі?» Арттерапія надає не лише інструменти для самопізнання, а й допомагає зберегти цілісність особистості в найскладніші часи.

Ця зустріч стала ще одним значущим кроком у реалізації проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Нагадаємо, зараз в Полтавській політехніці триває серія арттерапевтичних сесій у межах проєкту “TRUST”, в рамках яких ВПО малювали свій герб, щоб символічно передати свої внутрішні цінності, джерела сили та надії, виконували практики асоціативного відображення думок на папері, робили арттерапевтичну вправу «Стосунки», мета якої – осмислення взаємозв’язків із близькими, спільнотою, країною, відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», працювали з нейрографікою, занурилися у світ тілесно-орієнтованої терапії, де рух, танець і тілесне вираження стали ключовими інструментами для емоційного звільнення та відновлення, працювали з метафоричними асоціативними картами, практикували асоціативне відображення думок на папері, вивчали символізм стихій природи та їхній безпосередній вплив на психіку та емоційний стан людини, занурились в музико- і драматерапію, взяли участь у арттерапевтичному занятті з нейрографіки під назвою «Моє дерево життя».

Нещодавно науковиця політехніки взяла участь у заході на тему академічної мобільності у STEM-галузях вищої освіти у столиці Австрії – Відні, а делегація викладачів політехніки взяла участь у програмі академічної мобільності Erasmus+ на базі румунського університету-партнера Aurel Vlaicu University of Arad.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»