2025-06-02

Арттерапевтичне заняття з нейрографіки «Моє дерево життя»: шлях до внутрішніх ресурсів та особистої опори

У Полтавській політехніці відбулося арттерапевтичне заняття з нейрографіки «Моє дерево життя» для студентів, які є внутрішньо переміщеними особами. Практичний психолог Олена Кривенко допомогла учасникам через творчість усвідомити власні життєві ресурси й цінності та підвищити самооцінку.

Арттерапевтичне заняття з нейрографіки «Моє дерево життя»: шлях до внутрішніх ресурсів та особистої опори

2 червня 2025 року в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбулося унікальне арттерапевтичне заняття з нейрографіки під назвою «Моє дерево життя». Цей захід був організований спеціально для здобувачів освіти, які є внутрішньо переміщеними особами (ВПО). Захід провела практичний психолог, асистент кафедри психології та педагогіки університету Олена Кривенко.

Головною метою заняття стало глибоке усвідомлення учасниками власних життєвих ресурсів і цінностей. Через створення символічного зображення свого життєвого шляху у вигляді дерева, учасники прагнули посилити внутрішню опору та підвищити самооцінку.

Структура заняття була продумана до дрібниць, щоб максимально сприяти самопізнанню та зціленню. Розпочалося воно зі вступного кола, де учасники мали змогу познайомитися та створити безпечну та довірливу атмосферу. На цьому етапі психолог допомогла їм обговорити метафору «дерева життя» за допомогою колоди метафоричних асоціативних карт «Дерева». Після цього всі виконали асоціативну вправу «20 слів за 2 хвилини» на тему «Дерево життя», фіксуючи свої думки на зворотному боці аркуша, що дозволило активувати перші асоціації та почуття.

Наступним кроком стало ознайомлення з технікою нейрографіки. Психолог коротко, але чітко пояснила основні принципи цього методу: використання плавних ліній, округлення кутів, створення композиції через коло, а також роботу з кольором та лініями поля. Ці базові знання стали фундаментом для подальшої арт-практики.

Основна частина заняття – арт-практика – тривала 40–50 хвилин. Протягом цього часу учасники поступово створювали власне «дерево життя», відображаючи на папері різні аспекти свого внутрішнього світу. Коріння символізувало родові ресурси, дитячий досвід, емоційну підтримку, навички та вдячність. Для глибшого усвідомлення джерел сили тут активно використовувалися метафоричні асоціативні картки (МАК), які є одним з інструментів проективної терапії: вони стимулюють уяву, асоціативне мислення, допомагають винести на свідомий рівень приховані почуття та думки, які важко висловити словами.

Стовбур дерева представляв особистість, характер, переконання та внутрішню опору. Гілки відображали мрії, цілі та прагнення, а крона – натхнення, успіхи та ресурси майбутнього, які символічно зображувалися у вигляді кіл. За бажанням учасники додавали плоди – досягнення, результати та усвідомлення. Деякі навіть малювали «корзини» у нижній частині дерева, куди збирались «достиглі» плоди, що включало вираження подяки собі та іншим. Під час малювання особлива увага приділялася активізації ресурсів (через зображення родинної сили, позитивного досвіду, фізичної витривалості тощо), запуску енергії до «Я», вибору кольорів та інтеграції малюнка в «поле життя» шляхом додавання додаткових ліній та заливки кольором, що робило малюнок цілісним та гармонійним.

Завершилося заняття рефлексією, яка тривала 15–20 хвилин. Учасники мали змогу поділитися своїми враженнями, відповісти на важливі запитання: що вдалося усвідомити про себе, який елемент дерева виявився найважливішим та яке значення мали використані кольори. Кожен учасник мав унікальну можливість дати назву власному дереву, що стало символом його індивідуального шляху та внутрішнього потенціалу.

Для проведення заняття використовувалися аркуші формату А3 або А4, кольорові ручки, маркери, фломастери, чорні лайнери, олівці та, звичайно, МАК «Дерева».

Ця арттерапевтична сесія стала не просто заняттям, а безпечним простором для глибокого самопізнання, рефлексії та творчого опрацювання життєвого досвіду. Візуалізація внутрішнього стану через метафору дерева дозволила учасникам відчути свою силу, згадати важливі опори з минулого та чітко окреслити бажане майбутнє. Заняття не лише надало емоційне розвантаження, а й сприяло формуванню внутрішньої стабільності та зміцненню віри у власні можливості, що є надзвичайно важливим для внутрішньо переміщених осіб у сучасних умовах.

Ця зустріч стала ще одним значущим кроком у реалізації проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Нагадаємо, зараз у Полтавській політехніці триває серія арттерапевтичних сесій у межах проєкту “TRUST”, в рамках яких ВПО малювали свій герб, щоб символічно передати свої внутрішні цінності, джерела сили та надії, виконували практики асоціативного відображення думок на папері, робили арттерапевтичну вправу «Стосунки», мета якої – осмислення взаємозв’язків із близькими, спільнотою, країною, відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», працювали з нейрографікою, занурилися у світ тілесно-орієнтованої терапії, де рух, танець і тілесне вираження стали ключовими інструментами для емоційного звільнення та відновлення, працювали з метафоричними асоціативними картами, практикували асоціативне відображення думок на папері, вивчали символізм стихій природи та їхній безпосередній вплив на психіку та емоційний стан людини, занурились в музико- і драматерапію.

Нещодавно науковиця політехніки взяла участь у заході на тему академічної мобільності у STEM-галузях вищої освіти у столиці Австрії – Відні, а делегація викладачів політехніки взяла участь у програмі академічної мобільності Erasmus+ на базі румунського університету-партнера Aurel Vlaicu University of Arad.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»