2025-06-06

Емоційна стійкість через творчість: «Моя суперсила» – арттерапевтичне заняття для дітей

У Полтавській політехніці відбувся арттерапевтичний захід для п’ятикласників Ліцею №17 «Інтелект». Тема заняття — «Моя суперсила» — допомогла дітям у розвитку емоційної стійкості та дозволила їм відчути власну унікальність.

Емоційна стійкість через творчість: «Моя суперсила» – арттерапевтичне заняття для дітей

4 червня 2025 року в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбувся черговий арттерапевтичний захід для учнів 5 класу Ліцею №17 «Інтелект». Цього разу фокус був зроблений на розвиток емоційної стійкості, вміння виражати свої почуття та знаходити внутрішню опору в непростих життєвих обставинах. Основною темою заняття стала арттерапевтична техніка «Моя суперсила», яка не лише зацікавила дітей, а й дозволила їм відчути власну унікальність, індивідуальні можливості й особистий ресурс подолання труднощів.

Модератором заходу виступила кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри психології та педагогіки, кандидат педагогічних наук, доцент Леся Клевака.

Заняття розпочалося з психогімнастичних вправ у супроводі спокійної, гармонійної музики. Завдяки руховій активності та розслаблювальним вправам учасники змогли зняти м’язову й емоційну напругу, звільнитися від внутрішнього тривожного напруження, а також налаштуватися на подальшу творчу взаємодію. Такий підхід сприяє формуванню відчуття безпеки, довіри до себе й інших, створює атмосферу прийняття, в якій дитина може вільно висловлювати емоції.

Окрему увагу під час заходу було приділено темі конструктивного вираження негативних емоцій – таких як страх, злість, тривога чи роздратування. За допомогою ігрових і невербальних технік діти навчалися розпізнавати свої емоційні стани, називати їх і знаходити безпечні способи їхнього прояву. Важливо зазначити, що ця складова заняття є надзвичайно актуальною, адже у нинішніх умовах діти часто стикаються з високим рівнем стресу, який не завжди можуть самостійно опрацювати. Саме тому таке спрямування роботи є вагомим кроком до запобігання розвитку психоемоційних порушень та формування навичок емоційної регуляції.

Центральним моментом зустрічі стала креативна арттерапевтична вправа «Моя суперсила», яку проводили у формі командної гри. Об’єднавшись у малі групи, діти отримали цікаве завдання – за допомогою конструктора LEGO створити власного супергероя. В процесі роботи учасники фантазували, якими здібностями він міг би володіти, яку «суперсилу» мав би дарувати іншим: силу добра, сили дружби, витривалості, вміння допомагати іншим, долати свої страхи або бути сміливим і рішучим. Обговорюючи ці якості, діти мали змогу замислитися над тим, що є цінним у житті, які риси допомагають справлятися з труднощами, підтримувати інших і самим залишатися сильними.

Психологи, які вели заняття, наголосили, що вправа «Моя суперсила» виконує кілька важливих функцій: вона розвиває уяву, стимулює творче мислення, формує вміння працювати в команді та домовлятися, а також допомагає усвідомити власні позитивні якості. Дитина починає розуміти, що має силу впливати на своє життя і середовище довкола – навіть якщо вона ще маленька. Така вправа сприяє підвищенню самооцінки, формуванню цілісного позитивного образу «Я», зміцненню віри у власні сили, що є надзвичайно важливим чинником у збереженні ментального здоров’я в дитячому віці.

Окрім цього, у процесі створення супергероїв учасники навчалися приймати індивідуальність кожного члена команди, слухати і чути одне одного, ділитися думками та підтримувати ініціативу інших. Подібна взаємодія сприяє розвитку соціальних навичок, розвиває вміння бути толерантним і відкритим, будувати довірливі стосунки в колективі.

На завершення зустрічі діти мали змогу представити своїх супергероїв, розповісти про їхні здібності та те, як саме ці якості можуть допомагати у повсякденному житті. Цей підсумковий етап викликав щиру зацікавленість, взаємну підтримку, схвальні коментарі та гордість за власні досягнення. Усі діти залишили заняття з позитивними емоціями, новими знаннями про себе та приємним досвідом творчої самореалізації.

Арттерапевтичні зустрічі в Полтавській політехніці є частиною більшої програми підтримки психічного здоров’я дітей, які переживають вплив воєнних подій, соціальних змін та втрат. Метою таких заходів є сприяння емоційному оздоровленню, усвідомленню власних почуттів, опануванню технік самозаспокоєння та відновленню внутрішніх ресурсів. Арттерапія у цьому контексті виступає ефективним інструментом не лише психологічної підтримки, а й виховання особистісної сили, життєстійкості та віри у власні можливості.

Захід довів, що мистецтво, гра і спілкування можуть стати потужною платформою для зцілення, розвитку та згуртування. Кожна така зустріч – це крок до кращого розуміння себе, зміцнення внутрішнього світу дитини та формування надійного емоційного фундаменту для її майбутнього.

Ця зустріч стала ще одним значущим кроком у реалізації проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Нагадаємо, зараз в Полтавській політехніці триває серія арттерапевтичних сесій у межах проєкту “TRUST”, в рамках яких ВПО малювали свій герб, щоб символічно передати свої внутрішні цінності, джерела сили та надії, виконували практики асоціативного відображення думок на папері, робили арттерапевтичну вправу «Стосунки», мета якої – осмислення взаємозв’язків із близькими, спільнотою, країною, відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», працювали з нейрографікою, занурилися у світ тілесно-орієнтованої терапії, де рух, танець і тілесне вираження стали ключовими інструментами для емоційного звільнення та відновлення, працювали з метафоричними асоціативними картами, практикували асоціативне відображення думок на папері, вивчали символізм стихій природи та їхній безпосередній вплив на психіку та емоційний стан людини, занурились в музико- і драматерапію, взяли участь у арттерапевтичному занятті з нейрографіки під назвою «Моє дерево життя», працювали з метафоричними картками  а психотерапевтичною моделлю Носсрата Пезешкіана, cтворювали малюнки, що зображували особисте «Дерево сили» учасників.

Кожна зустріч у рамках цієї програми – це не лише творче дозвілля, а й крок до відновлення, емоційного зцілення та формування позитивного образу майбутнього.

Нещодавно науковиця політехніки взяла участь у заході на тему академічної мобільності у STEM-галузях вищої освіти у столиці Австрії – Відні, а делегація викладачів політехніки взяла участь у програмі академічної мобільності Erasmus+ на базі румунського університету-партнера Aurel Vlaicu University of Arad.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»