Кафедра психології та педагогіки

Кафедра створена 01.02.2020 року

Кафедра психології та педагогіки – структурний підрозділ факультету філології, психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»  є одним із потужних ЗВО Полтавського регіону, який реалізує пріоритетні напрями державної політики щодо розвитку освіти, зокрема, з підготовки кваліфікованих кадрів, здатних до творчої праці, професійного розвитку, освоєння, впровадження наукоємних та інформаційних технологій, конкурентоспроможних на ринку праці. Визнання людини найвищою цінністю, орієнтація освітніх систем на гармонійно та всебічно розвинену особистість визначає потребу у підготовці майбутніх фахівців, яка зумовлена необхідністю врахування психологічних факторів: механізмів індивідуальної та групової поведінки, формування навичок стресостійкості в постійно змінюваному інформаційному середовищі, забезпечення сприятливого психологічного клімату, формування соціальних навичок успішності – Soft Skills.

Вимоги часу зумовили необхідність створення кафедри психології та педагогіки (1 лютого 2020 року), здатної високопрофесійно надавати освітні послуги, здійснювати викладання психолого-педагогічних дисциплін, провадити просвітницьку, науково-дослідну, консультаційну діяльність, забезпечувати психолого-педагогічний супровід учасників освітнього процесу засобами практичної психології, педагогіки, арт-технологій.

З 2021 року здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти зі спеціальності 053 «Психологія» за освітньо-професійною програмою «Практична психологія» та 012 «Дошкільна освіта» за освітньо-професійною програмою «Дошкільна освіта».

Лабораторія психодіагностики та корекційно-розвивальної роботи діє на базі кафедри психології та педагогіки, і у своїй діяльності керується чинним законодавством, нормативними актами Міністерства освіти і науки України, локальними нормативно-правовими актами, освітньо-професійними, освітньо-науковими програмами підготовки майбутніх фахівців, Статутом Університету, Колективним договором між адміністрацією і трудовим колективом Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».

Метою діяльності лабораторії є:

  • організація науково-дослідної діяльності у галузях: 05 Соціальні та поведінкові науки, 01 Освіта/Педагогіка та інших;
  • забезпечення поглибленої практичної підготовки учасників освітнього процесу;
  • здійснення просвітницької, консультативної, соціально-профілактичної, корекційно-розвивальної, профорієнтаційної роботи.

Лабораторія здійснює свою діяльність в єдиному комплексі освітньої, наукової, науково-дослідної діяльності Університету і діє в структурі кафедри психології та педагогіки.

Лабораторія є поліфункціональним майданчиком для:

  • забезпечення якісних освітніх послуг студентам спеціальностей 053 «Психологія» та 012 «Дошкільна освіта»;
  • надання психологічних послуг для фізичних та юридичних осіб;
  • проведення наукових досліджень, в тому числі, спільно з колегами закладів України та закордонних установ.  

Така поліфункціональність можлива завдяки використанню спеціального обладнання лабораторії.

Успішну реалізацію поставлених завдань здійснюють науково-педагогічні працівники кафедри, серед яких завідувач кафедри психології та педагогіки, доктор філософії за спеціальністю «Психологія», доцент кафедри Євгенія Хоменко, доктор педагогічних наук, професор Оксана Тур, кандидат психологічних наук, доцент Вікторія Шевчук, кандидат педагогічних наук, доцент Леся Клевака.кандидат психологічних наук, доцент Юрій Горбенко.

Хоменко Євгенія Григорівна

В.о. завідувача кафедри психології та педагогіки, доктор філософії за спеціальністю "053 Психологія", доцент кафедри психології та педагогіки

Седих Кіра Валеріївна

професор кафедри психології та педагогіки

Тур Оксана Миколаївна

професор, доктор педагогічних наук, професор кафедри психології та педагогіки

Шевчук Вікторія Валентинівна

доцент, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки

Клевака Леся Петрівна

доцент, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки

Гришко Ольга Іванівна

доцент кафедри психології та педагогіки

Горбенко Юрій Леонідович

доцент, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки

Психологічний Хаб діє на базі кафедри психології та педагогіки з серпня 2023 року  у рамках меморандумів про співпрацю Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» з Українською асоціацією представниць правоохоронних органів, ГУНП в Полтавській області, Управлінням патрульної поліції та Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області а також тісно співпрацює з Гендерним центром Полтавської політехніки у реалізації спільних проєктів.

Передумовою створення Хабу було проведення міжвідомчого круглого столу «Надання психосоціальної допомоги захисникам, захисницям та членам їх родин, а також особам, що постраждали від російської агресії. Перша психологічна допомога населенню у випадках надзвичайних ситуацій» 12 липня 2023 року, за результатами якого було прийнято резолюцію, згідно якої вирішено розвивати спільну наукову та практичну діяльність між університетом та відомчими установами, сприяти розвитку і впровадженню спільних проєктів з метою якісної практичної підготовки висококваліфікованих фахівців-психологів та організації психосоціальної підтримки населенню.

Актуальність проєкту. 

Воєнні події, які відбуваються в Україні, є стресом для всіх учасників освітнього процесу. Із початком агресії російської федерації проти України можемо зазначити про багато звернень щодо психологічної підтримки дітей в умовах війни, надання психологічної допомоги, зокрема екстреної, подолання стресу, переживання втрати, горя, печалі та страждання, психотерапевтичної роботи з дітьми, які втратили батьків, домівку, здоров’я й зазнали ушкоджень, пережили бомбардування, стали біженцями, внутрішньо переміщених осіб.

За таких умов істотно зростає роль психологічної служби у системі освіти щодо забезпечення своєчасного та систематичного надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти. Вагомого значення набуває забезпечення психологічно комфортного освітнього середовища для усіх вихованців та учнів і забезпечення якісного освітнього процесу для дітей, які мають психологічну травму, розвиток компетентностей педагогічних працівників щодо роботи з дітьми, які мають ознаки психологічної травми, забезпечення підтримки педагогічних працівників та залучення батьків до освітнього процесу. 

Відтак, пріоритетом діяльності закладів освіти є забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які постраждали від російської збройної агресії.

Психологічний Хаб «Школа резильєнтності» ґрунтується на Національній програмі психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, яка передбачає реалізацію таких компонентів, як створення системи надання допомоги щодо забезпечення доступу до якісних послуг з психічного здоров'я та психосоціальної підтримки, та розроблялася відповідно до листа МОН України «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» № 1/3737-22 від 29.03.2022 року.

Реалістичність проєкту зумовлюється організаційними та кадровими ресурсами, спрямованими на досягнення визначених цілей. Його цілісність – відповідністю мети, завдань, плану заходів і очікуваних результатів. Контрольованість – забезпечується відповідною системою відстеження проміжних і кінцевих результатів проєктної діяльності.

Учасники проєкту: широкі верстви населення різних вікових категорій.

Мета проєкту: розвиток психологічної компетентності особистості шляхом поглиблення знань щодо факторів особистісного зростання, зокрема її психосоціальної підтримки та усвідомлення важливості психоемоційного здоров’я особистості.

Завдання:

- розкрити теоретичні основи психосоціальної підтримки та особливості особистісного зростання і його специфіка у воєнний час;

- методичне забезпечення розвитку та підвищення рівня резильєнтності;

- поширення методів і технологій психосоціальної підтримки всіх верств населення та практик особистісного зростання; консолідація зусиль педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти і медицини, батьків і громадськості для розвитку системи психологічної допомоги в Полтавській області.

Наукові розвідки викладачів кафедри психології та педагогіки спрямовані на обговорення проблем психолого-педагогічних особливостей становлення та розвитку особистості в освітньому просторі; психолого-педагогічних умов організації навчально-професійної діяльності молоді в межах євроінтеграції; розвитку творчості учнівської та студентської молоді; проблем інноваційної діяльності в освітніх закладах; особливостей збереження психічного здоров’я особистості в умовах освітнього середовища; психолого-педагогічної допомоги особистості в ситуаціях життєвих змін; формування мотивації учасників освітнього процесу. Їх результати знаходять своє відображення у наукових публікаціях, виступах на конференціях.

Щорічно із 2020 року кафедра проводить Міжнародні науково-практичні конференції «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості».

І Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості» (2-3 червня 2020 рік)

Учасниками науково-практичної конференції стали науковці з США, Польщі, Туреччини, Казахстану, Китаю, провідні науковці Національної академії педагогічних наук України та 50-ти закладів вищої освіти України (Вінниця, Глухів, Запоріжжя, Київ, Краматорськ, Кременчук, Львів, Миргород, Одеса, Переяслав-Хмельницький, Слов’янськ, Суми, Харків, Черкаси, усіх полтавських закладів вищої світи).

Співорганізаторами міжнародної конференції є:

  1. Hebei Foreign Studies University (China);
  2. Ankara University (Turkey);
  3. AGH University of Science and Technology (Poland);
  4. Santa Fe College (USA);
  5. Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України;
  6. Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
  7. Національний університет «Запорізька політехніка»;
  8. Національний університет «Львівська політехніка»;
  9. Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського;
  10. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника;
  11. Тернопільський національний економічний університет;
  12. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна;
  13. Національний університет «Острозька академія»;
  14. Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка.

Відкрив конференцію ректор Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», доктор економічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, член президії Північно-Східного наукового центру Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки України, голова Полтавської філії Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України, Президент позашкільного навчального закладу Полтавської обласної ради «Полтавська обласна Мала академія наук учнівської молоді» Володимир Онищенко.

«Створивши новий структурний підрозділ декілька місяців тому і обговоривши перспективи діяльності, науково-педагогічні працівники кафедри психології та педагогіки мобілізували зусилля, організували та провели свій перший науковий захід. Кафедра діє у структурі факультету фізичної культури та спорту. Психологічне здоров’я та психологічний стан суспільства є надзвичайно важливою темою, особливо під час карантину і посткарантинний період. Надзвичайно приємно, що співорганізаторами та учасниками конференції є провідні заклади вищої освіти як України, так і інших країн світу. Конференція присвячена відзначенню 90-річчя існування Національного університету імені Юрія Кондратюка». Відтепер це заклад вищої освіти класичного типу, для якого характерні нові напрямки та спеціальності, зокрема такі як психологія», – привітав учасників ректор Володимир Онищенко.

Метою проведення міжнародної науково-практичної конференції є висвітлення найбільш актуальних науково-прикладних проблем психологічної та педагогічної науки. Науковці акцентували на розкритті психолого-педагогічних аспектів таких напрямів: психолого-педагогічні особливості становлення та розвитку особистості в освітньому просторі; психолого-педагогічні умови організації навчально-професійної діяльності молоді в умовах суспільних реалій; психологія розвитку творчих компетентностей особистості: практико-орієнтований аспект; психологічні аспекти здоровʼязбереження й здоровʼятворення в ускладнених умовах життєвого середовища; психолого-педагогічна допомога особистості в ситуаціях життєвих змін.

Модератором конференції стала доктор психологічних наук, завідувач кафедри психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», професор Світлана Яланська.

Академік Національної академії педагогічних наук України, заслужений діяч науки і техніки, Повний кавалер ордена за заслуги, основоположник генетичної та медичної психології, дійсний член багатьох зарубіжних академій, директор інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, доктор психологічних наук, професор Сергій Максименко привітав учасників конференції та презентував наукову доповідь про інформаційно-енергетичну сутнісну складову як джерело і рушій розвитку особистості. Закликаючи до співпраці, науковець запропонував пройти цікавий експеримент, який би дав можливість побудувати різні простори у предметно-практичній діяльності, які б могли змоделювати ставлення людини до тих чи інших подій.

До учасників міжнародної конференції звернувся Герой України, заслужений працівник народної освіти України, академік Міжнародної слов’янської академії наук та Академії наук вищої школи України, ветеран праці, доктор психологічних наук, професор кафедри психолого-педагогічних дисциплін, ректор Національного університету «Острозька академія» Ігор Пасічник. Він представив власне бачення нових викликів в теорії формування особистості у контексті онлайн-навчання в умовах пандемії. «Ця тема є експериментальною та імпровізованою, як і мої припущення: не дивлячись на численні дослідження розвитку особистості, впливу соціального середовища на її формування, психологами ще не вивчено практичний вплив дистанційного навчання на розвиток і становлення особистості в умовах пандемії», – прокоментував Ігор Пасічник.

Відповідно до дводенної програми конференції науковці проводили пленарні засідання, взяли участь у науковому дайджесті «Ідентичність у формуванні сучасного художника (до питання міждисциплінарних зв’язків у сучасному науковому дискурсі)», здійснили віртуальну екскурсію до «Інклюзивно-ресурсного центру» Диканської районної ради Полтавської області» та віртуальну подорож «Від Інституту шляхетних дівчат до Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», відвідали майстер-класи «Розвиток навичок емоційної грамотності за методом ненасильницького спілкування» та «Антропологічне садівництво».

На конференції було представлено 135 наукових доповідей. Загальна кількість авторів – 169 із 50 закладів вищої освіти та установ. За результатами конференції сформовано збірник наукових праць, який налічує 73 наукових матеріалів та розміщений на сайті університету.

Науково-педагогічні працівники кафедри психології та педагогіки щиро дякують учасникам конференції за плідну роботу, актуальні, цікаві доповіді, бажають невичерпної енергії, подальших наукових звершень та творчої наснаги!

ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості» (2-3 червня 2020 рік)

У Полтавській політехніці відбулася дводенна ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості». Провідні психологи країни обговорили проблеми становлення та розвитку особистості, євроінтеграції сучасної молоді в освітньому просторі.

Цьогорічну II Міжнародну науково-практичну конференцію «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості» науковці з різних європейських країн та Сполучених Штатів Америки присвятили обговоренню проблем психолого-педагогічних особливостей становлення та розвитку особистості в освітньому просторі, психолого-педагогічних умов організації навчально-професійної діяльності молоді в межах євроінтеграції, розвитку творчості учнівської та студентської молоді, проблем інноваційної діяльності в освітніх закладах, особливостей збереження психічного здоров’я особистості в умовах освітнього середовища, психолого-педагогічної допомоги особистості в ситуаціях життєвих змін та формування позитивної мотивації учасників освітнього процесу. До наукової дискусії активно долучилися досвідчені науковці, провідні фахівці наукових установ Національної академії педагогічних наук України, викладачі та практичні психологи понад 50 університетів країни. Через карантинні обмеження, спричинені всесвітньою пандемією COVID-19, масштабну наукову подію провели в онлайн-форматі на платформі Zoom.

Співорганізаторами міжнародної конференції вже вдруге стали:

  • Hebei Foreign Studies University (China);
  • Ankara University (Turkey);
  • AGH University of Science and Technology (Poland);
  • Santa Fe College (USA);
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України;
  • Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
  • Національний університет «Запорізька політехніка»;
  • Національний університет «Львівська політехніка»;
  • Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського;
  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника;
  • Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна;
  • Національний університет «Острозька академія»;
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка.

Відкрила конференцію кандидат економічних наук, доцент, лауреат Премії Президента України для молодих учених, проректор з наукової та міжнародної роботи Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Світлана Сівіцька, яка передала присутнім слова найщиріших вітань та теплих побажань від доктора економічних наук, професора, Заслуженого працівника освіти України, лауреата Державної премії України в галузі науки і техніки, ректора Полтавської політехніки, професора Володимира Онищенка та відзначила важливість розвитку психологічної науки в університеті.

«Пишаємося тим, що сьогодні свою роботу розпочинає свою роботу вже II Міжнародна науково-практична конференція, присвячена дослідженню актуальних проблем розвитку особистості, її становленні у сучасному інформаційному та освітньому просторі! Надзвичайно приємно, що до конференції у якості співорганізаторів долучилися заклади вищої освіти шести країн світу, адже це свідчить про стійкий інтерес до розгляду даної тематики. Розвиток співпраці з Національною академією педагогічних наук України, зокрема Інститутом психології імені Г. С. Костюка – один з пріоритетних напрямків науково-освітньої діяльності нашого університету. який наразі успішно реалізовуємо. Сподіваюся, що під час роботи конференції отримаємо обмін практичним досвідом та знайдемо партнерів для спільних науково-освітніх проєктів! Бажаю успішних виступів, плідної дискусії та наукового ентузіазму!», – привітала присутніх Світлана Сівіцька.

На актуальності обраної тематики конференції наголосив у своєму виступі академік Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор, дійсний член багатьох зарубіжних академій, директор Інституту психології імені Григорія Силовича Костюка НАПН України Сергій Максименко: «Хочу відзначити активність університету, що носить славне ім’я відомого науковця та винахідника Юрія Кондратюка, у проведенні масштабних наукових та науково-популярних заходів за участю Національної академії педагогічних наук України. У сучасних умовах людська особистість опинилася у складних умовах та змушена пристосовуватися під виклики сьогодення, а наше завдання – полегшити її вихід з пов’язаних з цим стресових ситуацій та надати кваліфіковану психолого-педагогічну допомогу. Щоб достойно вирішувати існуючі проблеми, необхідно враховувати думку кожного та працювати на спільний результат».

Метою проведення міжнародної науково-практичної конференції є висвітлення найбільш актуальних науково-прикладних проблем психологічної та педагогічної науки, унікальні наукові доповіді представили відомі вітчизняні та зарубіжні практики. Плідне професійне спілкування поступово переросли в конструктивний діалог та обмін практичним досвідом, що свідчить про гостру необхідність проведення подібних наукових заходів. Модератором конференції стала доктор психологічних наук, завідувачка кафедри психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», професор Світлана Яланська.

Успішними науково-освітніми кейсами поділилися академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки, повний кавалер ордену «За заслуги», основоположник генетичної та медичної психології, директор Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України Сергій Максименко, член-кореспондент НАПН України, доктор психологічних наук, професор, декан факультету психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка Іван Данилюк, академік НАПН, доктор психологічних наук, професор, заслужений працівник народної освіти України, завідувач кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького Тамара Яценко, доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди Валентина Костіна.

Унікальні наукові напрацювання презентувала доктор психологічних наук, професор, професор кафедри соціальної психології та психології розвитку ДВНЗ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Зіновія Карпенко, сучасними технологіями естетотерапії в освітньому просторі НУШ поділилася доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової освіти, природничих і математичних дисциплін та методик їх викладання Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка Ольга Федій. Про проблему становлення екологічної свідомості студентської молоді в умовах освітнього середовища розповіла у своїй доповіді доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця) Ольга Бацилєва.

Власним практичним досвідом поділилися доктор психологічних наук, професор, завідувачка лабораторією психології соціально дезадаптованих неповнолітніх Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України Антоніна Грись, доктор психологічних наук, доцент, доцент кафедри диференціальної і спеціальної психології Одеського національного університету імені І. І. Мечникова Оксана Кононенко, директор бібліотеки ДВНЗ «Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди» Ольга Шкира, доктор психологічних наук, доцент професор кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка Наталія Савелюк, доктор психологічних наук, професор, головний науковий співробітник Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Олена Коваленко, професор, завідувач кафедри психології управління Центрального інституту післядипломної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України (м. Київ) Олена Бондарчук, кандидат психологічних наук, професор, професор кафедри психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка Володимир Моргун, Wilson Shari L., M.A. in Biology-Systematics and Ecology, Teaching Ecologist and Doctoral Student in Educational Sustainability, Project Central and University of Wisconsin-Stevens Point (United States of America), Sharkova Svitlana, PhD in Educational and Developmental Psychology, Postdoc researcher G.S. Kostiuk Institute of Psychology NAES Ukraine, Manning David, Professor of the Dep. of Social and Behavioral Studies, Santa Fe College (FL, USA), Renata Ticha, Brian Abery, PhDs, Researchers and lecturers University of Minnesota, Institute on Community Integration (United States of America).

Відеопривітання учасникам конференції надійшло від доктора педагогічних наук, професора, проректора з наукової роботи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Людмили Москальової.

Упродовж дводенної програми конференції науковці відвідали віртуальний калейдоскоп «Відкрий для себе Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», презентований українською та англійською мовами, арт-майстерню під керівництвом кандидата педагогічних наук, директорки комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Диканської районної ради Полтавської області» Вікторії Гуменюк «Арт-терапія в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах ІРЦ», вектори духовності «Формування екологічного мислення» від кандидата психологічних наук, доцента кафедри рослинництва Полтавського державного аграрного університету Марини Антонець та інноваційний кафетерій «Безбар'єрний простір», проведений керівницею Полтавського реабілітаційного центру «Соняшник» Ельвірою Поповою.

Крім того, учасники конференції взяли участь у секційних засіданнях, реалізації молодіжного міжнародного проєкту «Dance4Life» та рефлексії реалізації програми «Journey4Life» старшого викладача кафедри соціальної роботи та спеціальної освіти Полтавського інституту економіки і права Університету «Україна», соціального педагога Полтавського обласного благодійного фонду «Громадське здоров’я» Наталії Златопольської, на яких розглянули актуальні проблеми фундаментальних та прикладних психолого-педагогічних досліджень.

За результатами конференції сформовано збірник праць, який налічує 88 наукових матеріалів та розміщений на офіційному сайті університету. Підготовлено до друку статті у виданнях, включених до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus: «Технології розвитку інтелекту» Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.

ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості» (2-3 червня 2022 рік)

У Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбулася ІІІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості». Провідні вчені, фахівці-психологи з України, Сполучених Штатів Америки, Іспанії, Польщі, Норвегії презентували найсучасніші психолого-педагогічні дослідження та поділилися успішним досвідом підтримки психічного здоров’я особистості в умовах війни.

Цьогорічну IIІ Міжнародну науково-практичну конференцію «Психолого-педагогічні координати розвитку особистості» провідні вчені та фахівці-психологи з України, США, Іспанії, Польщі, Норвегії присвятили обговоренню психологічних механізмів становлення та розвитку особистості, особистісних атрибутів ефективних лідерів, основних аспектів психічного здоров’я в умовах війни, конструювання досвіду особистості в умовах воєнного часу, проаналізували сучасні підходи до зміцнення життєстійкості особистості, роль інтуїції в умовах невизначеності під час війни, особливості становлення егалітарної особистості в освітньому процесі та психологічні особливості організації освітнього процесу в закладах вищої освіти в умовах війни.

Співорганізаторами міжнародної конференції вже втретє стали:

  • Hebei Foreign Studies University (China);
  • Ankara University (Turkey);
  • AGH University of Science and Technology (Poland);
  • Santa Fe College (USA);
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України;
  • Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
  • Національний університет «Запорізька політехніка»;
  • Національний університет «Львівська політехніка»;
  • Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського;
  • Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника;
  • Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна;
  • Національний університет «Острозька академія»;
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка.

Відкрила конференцію кандидатка економічних наук, доцентка, лауреатка Премії Президента України для молодих вчених, перший проректор – проректорка з науково-педагогічної роботи та економічного розвитку Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Олена Філонич, яка передала слова найщиріших вітань та побажань ефективної роботи, професійних та наукових звершень від доктора економічних наук, професора, Заслуженого працівника освіти України, лауреата Державної премії України в галузі науки і техніки, ректора Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Володимира Онищенка та наголосила на важливості розвитку психологічної науки, підтримки психічного та морального здоров’я українських громадян в складних, далеко немирних реаліях.

«Не даремно дана міжнародна конференція уже традиційно відбувається на початку червня та збирає навколо себе представників української і світової академічної спільноти, які обговорюють найактуальніші проблеми розвитку сучасної психологічної науки, гнучко реагуючи на гострі потреби сьогодення. Твердо переконана, що інноваційний досвід, здобутий від зарубіжних колег і партнерів, успішно реалізуємо в нашому університеті. Бажаю успішних виступів, плідної дискусії та наукового ентузіазму!», – привітала присутніх Олена Філонич.

Цікавих обговорень, вагомих наукових здобутків учасникам конференції побажала кандидатка педагогічних наук, доцент, декан факультету філології, психології та педагогіки Полтавської політехніки Анна Агейчева.

Перекладацький супровід презентованих доповідей забезпечила студентка четвертого курсу спеціальності 035 «Філологія» факультету філології, психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Анна Рева.

На актуальності тематики конференції наголосив у своєму вітальному слові академік Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки, Повний кавалер ордена за заслуги, основоположник генетичної та медичної психології, дійсний член багатьох зарубіжних академій, директор Інституту психології імені Григорія Силовича Костюка НАПН України Сергій Максименко, який презентував цікаву доповідь «Психологічні механізми зародження, становлення і здійснення особистості: природні і соціальні координати». Спільно із доктором психологічних наук, професором, завідувачкою кафедри психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», представницею наукової школи генетичної психології Світланою Яланською презентували наукові видання - монографію «Генетико-креативний підхід до розвитку особистості» (Максименко С.Д., Яланська С.П.); ювілейну книгу/ монографію «Наукова школа академіка, фундатора генетичної психології Сергія Дмитровича Максименка» (упорядник-наук. ред. С.П. Яланська), де розкрито анотації дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук (108) та кандидата психологічних наук (210), та представлено теоретичні засади діяльнісного опосередкування особистісного розвитку через призму експериментально-генетичного, генетико-моделюючого, генетико-креативного методів генетичної психології.

Плідне професійне спілкування поступово переросли в конструктивний діалог та обмін практичним досвідом, що свідчить про гостру необхідність проведення подібних наукових заходів. Власні напрацювання презентували науковці з Києва, Тернополя, Львова, Переяслава, Полтави, Вінниці, Сполучених Штатів Америки, Польщі, Норвегії. Модераторкою пленарного засідання стала доктор психологічних наук, професор, завідувачка кафедри психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Світлана Яланська.

Упродовж двох днів успішними науково-освітніми кейсами поділилися відомі вітчизняні та зарубіжні науковці, практики: Saxegaard Olaf, Bachelor HRM, Bachelor legal, Private Consultancy in Norway and Ukraine (Norway), Наталія Савелюк, доктор психологічних наук, доцент, професор кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Олена Бондарчук, доктор психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри психології управління Центрального інституту післядипломної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України (м. Київ), Зіновія Карпенко, доктор психологічних наук, професорка кафедри теоретичної та прикладної психології Національного університету «Львівська політехніка», Ольга Шкира, директорка бібліотеки Університету Григорія Сковороди в Переяславі, Володимир Моргун, кандидат психологічних наук, професор кафедри психології Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка, Сергій Десяк, засновник Центру ремесел «Дунстан» (м. Вінниця), Лілія Немаш, психолог, асистентка кафедри психології Вінницького інституту Університету «Україна», аспірантка кафедри психології ВДПУ ім. М. Коцюбинського та інші.

Унікальні наукові напрацювання презентували академік Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки, Повний кавалер ордена за заслуги, основоположник генетичної та медичної психології, дійсний член багатьох зарубіжних академій, директор Інституту психології імені Григорія Силовича Костюка НАПН України Сергій Максименко, академік НАПН, доктор психологічних наук, професор, Заслужений працівник народної освіти України, професор кафедри практичної психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Тамара Яценко.

Відеопривітання до учасників конференції надійшли від Kovalenko Olena Hryhorivna, Doctor of Psychology, Professor, chief Researcher of the Department of Andragogy (in Krakow) Pedagogical University of Krakow (Poland), adjunct of the Institute of Social Affairs and Public Health (in Kyiv) Ivan Ziazun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine (Kyiv, Ukraine).

Упродовж дводенної програми конференції науковці відвідали засідання професійного дайджесту «Інноваційний досвід практиків», під керівництвом кандидатки психологічних наук, доцентки кафедри психології та педагогіки Полтавської політехніки Ніни Атаманчук.

Крім того, учасники конференції взяли участь у секційних засіданнях, де розглянули практичні аспекти реалізації інноваційної діяльності фахівців у сфері психології та педагогіки. Практичні кейси зі застосування інноваційних технологій в освітньому процесі закладів дошкільної освіти презентували Марина Левцун, директорка Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок №37) «Білосніжка» Полтавської міської ради Полтавської області та Світлана Алімова, вихователь-методист Полтавського дошкільного навчального закладу (ясла-садок №37) «Білосніжка» Полтавської міської ради Полтавської області.

Про інноваційні технології розвитку мовлення дітей дошкільного віку розповіла Світлана Баликова, директорка Михайлівського закладу дошкільної освіти (дитячий садок) «Івушка» Михайлівської сільської ради Полтавського району Полтавської області. Особливості соціально-педагогічної підтримки вчителя у подоланні бар’єрів усвідомлення теорії множинного інтелекту презентував Сергій Дяченко, соціальний педагог, соціально-педагогічний працівник з дитячими та громадськими молодіжними організаціями, вчитель англійської мови і зарубіжної літератури Комунального закладу «Полтавська ЗОШ І-ІІІ ст. №30 Полтавської міської ради Полтавської області». Присутні переглянули презентацію про діяльність громадської організації «Інститут прикладної креатології», яку очолює директор Владиславом Василець та розглянули актуальні проблеми фундаментальних та прикладних психолого-педагогічних досліджень.

За результатами конференції сформовано збірник праць, який налічує 56 наукових матеріалів та розміщений на офіційному сайті університету. Підготовлено до друку статті у виданнях, включених до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus: «Технології розвитку інтелекту» Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.

Науково-педагогічні працівники кафедри психології та педагогіки факультету філології, психології та педагогіки Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» щиро дякують учасникам конференції за плідну роботу, цікаві, інформативні доповіді, небайдуже ставлення до проблем психології та педагогіки, бажають креативних ідей, нових горизонтів та натхнення у наукових починаннях!

Лабораторія психодіагностики та корекційно-розвивальної роботи діє на базі кафедри психології та педагогіки, і у своїй діяльності керується чинним законодавством, нормативними актами Міністерства освіти і науки України, локальними нормативно-правовими актами, освітньо-професійними, освітньо-науковими програмами підготовки майбутніх фахівців, Статутом Університету, Колективним договором між адміністрацією і трудовим колективом Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».

Метою діяльності лабораторії є:

  • організація науково-дослідної діяльності у галузях: 05 Соціальні та поведінкові науки, 01 Освіта/Педагогіка та інших;
  • забезпечення поглибленої практичної підготовки учасників освітнього процесу;
  • здійснення просвітницької, консультативної, соціально-профілактичної, корекційно-розвивальної, профорієнтаційної роботи.

Лабораторія здійснює свою діяльність в єдиному комплексі освітньої, наукової, науково-дослідної діяльності Університету і діє в структурі кафедри психології та педагогіки.

Лабораторія є поліфункціональним майданчиком для:

  • забезпечення якісних освітніх послуг студентам спеціальностей 053 «Психологія» та 012 «Дошкільна освіта»;
  • надання психологічних послуг для фізичних та юридичних осіб;
  • проведення наукових досліджень, в тому числі, спільно з колегами закладів України та закордонних установ.   

Така поліфункціональність можлива завдяки використанню спеціального обладнання лабораторії.

ЗАПРОШУЄМО ДО СПІВПРАЦІ!

Навчальна лабораторія «Центр освіти та піклування про дітей дошкільного віку» забезпечує освітню діяльність студентів спеціальності 012 – «Дошкільна освіта» та 053 – «Психологія». Урочисте відкриття Лабораторії відбулося 4 жовтня 2022 року.

Відкриття нової спеціальності на факультеті філології, психології та педагогіки –«Дошкільна освіта» у 2021 році вело за собою створення спеціалізованих навчальних лабораторій задля надання якісних знань та формування практичних умінь студентів.

Лабораторія є унікальним майданчиком для відпрацювання практичних умінь студентів, сприяє реалізації принципу дуальності освіти, надання якісних освітніх послуг здобувачам вищої освіти на рівні європейських стандартів.

У серпні 2022 року Університетом укладено Меморандум про співробітництво з дитячим центром Mr.Leader (засновник бренду – народний депутат Володимир Воронов), у межах якого на базі лабораторії здійснюється реалізація програми освіти дітей раннього та дошкільного віку «ОСВІТА І ПІКЛУВАННЯ» (EDUCATION and CARE), рекомендованої МОН України.

В лабораторії розширюються можливості для формування професійних компетентностей майбутніх фахівців дошкільної освіти, практичних психологів здатних розв’язувати складні спеціалізовані завдання, що характеризуються комплексністю умов із застосовуванням інноваційних методик дошкільної освіти.

Сайт університету: https://nupp.edu.ua/

Е-mail кафедри психології та педагогіки: kaf.psyped@nupp.edu.ua

Сторінка кафедри психології та педагогіки у facebook:

https://www.facebook.com/Кафедра-психології-та-педагогіки-НУ-Полтавська-політехніка-102954681355293

Instagram: https://www.instagram.com/kafpsyped/?hl=ru

Звертайтеся за більш детальною інформацією до приймальної комісії:

 vstup@nupp.edu.ua

 +38 (0532)56-16-04

 +38 (099)057-65-17