У сучасному світі, сповненому викликів та змін, пошук внутрішньої рівноваги та ресурсів для відновлення стає надзвичайно актуальним. Саме з цією метою 12 червня 2025 року у Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбулася чергова арт-терапевтична сесія під назвою «Я і мої опори» в рамках масштабного міжнародного проєкту ЄС Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Цю арттерапевтичну сесію провели досвідчені фахівці: Олена Острогляд, старша викладачка кафедри образотворчого мистецтва, та Леся Клевака, кандидатка педагогічних наук, доцентка, виконуюча обов'язки завідувачки кафедри психології та педагогіки.
Учасники заходу мали змогу зануритися у світ самопізнання та емоційного відновлення через інтерактивні практики. Заняття розпочалося з обговорення глибокої за змістом притчі про спокій. Ця мудра історія розкриває ключове розуміння: справжній спокій не означає відсутність зовнішніх бур, а полягає у здатності зберігати внутрішню тишу та рівновагу навіть серед найскладніших викликів.
Присутні активно ділилися своїми думками, розмірковуючи над тим, як саме вони знаходять спокій у важкі моменти, які образи чи дії допомагають їм заспокоїтися. Розмова вийшла надзвичайно щирою, теплою та наповненою особистими прикладами, тож присутні спільно дійшли висновку, що внутрішній спокій – це не завжди про тишу навколо, а радше про здатність створити безпечний простір всередині себе, де можна відновити сили, поміркувати та прийняти важливі рішення.
Такі розмови є надзвичайно цінними, оскільки вони сприяють глибшому розумінню себе та інших, розвитку емоційного інтелекту, формуванню психологічної стійкості та розвитку здатності до співпереживання.
Однією з практичних технік, яку освоїли учасники сесії, стала арттерапевтична вправа «Розмальовка диханням». Це простий, але дуже ефективний спосіб зняти внутрішню напругу, заспокоїти емоції та сфокусуватися на теперішньому моменті, особливо коли немає ресурсу на складні практики чи глибоку рефлексію.
Вправа поєднує елементи дихальної гімнастики та кольоротерапії. Учасники наносять фарби на папір або малюють олівцем у ритмі свого дихання: вдих – вибір кольору, видих – мазок. Малюнок з’являється поступово, без чіткої форми чи правил, що дозволяє людині вийти зі стану тривоги, перевантаження або пригнічення через плавні ритмічні рухи.
Ця техніка сприяє зниженню м’язового напруження, регуляції дихання та серцебиття, усвідомленню власного емоційного стану та поступовому поверненню до відчуття безпеки та контролю.
Особливу увагу приділили темі внутрішньої стійкості та відновлення після життєвих змін. Бути внутрішньо переміщеною особою – незалежно від того, чи це вимушене рішення, чи добровільний вибір – означає стикнутися з глибокими втратами. Це не лише про зміну місця проживання чи мови, а й про втрату звичного ритму життя, відчуття безпеки, соціальних зв’язків і навіть частини власної ідентичності. Навіть коли переїзд здається «логічним» або «необхідним», адаптація часто супроводжується виснаженням внутрішніх ресурсів, тривогою, емоційним відчуженням і стресом.
Саме тому центральною стала арттерапевтична техніка «Я і мої опори», яка допомагає знайти внутрішні та зовнішні ресурси підтримки, сформувати відчуття стійкості та контролю та усвідомити, що навіть у нових обставинах можна залишатися «на місці» – в собі.
У процесі заняття учасники створювали власні образи «точок опори» – людей, спогадів, символів чи дій, які допомагають зберігати рівновагу в нестабільному світі. Це була делікатна, але потужна робота з власними почуттями, що сприяла емоційному відновленню та м’якому поверненню до себе.
















Проведена арт-терапевтична сесія у рамках проєкту Erasmus+ “TRUST” є важливим кроком у наданні психологічної підтримки та сприянні емоційному відновленню людей, які пережили травматичний досвід. Завдяки поєднанню глибоких філософських роздумів та практичних арт-терапевтичних технік, учасники отримують інструменти для зміцнення внутрішньої стійкості та знаходження опори у собі, незалежно від зовнішніх обставин.
У рамках цього проєкту вже реалізовано серію глибоких психотерапевтичних заходів, які мали помітний позитивний вплив на ментальне здоров’я самих учасників, які пережили втрату дому, розлуку з близькими, тривалий стрес і тривожність. Арттерапія допомогла знизити рівень емоційної напруги, навчитися розпізнавати та безпечно виражати власні переживання, знову відчути зв’язок із собою та світом.
Під час попередніх заходів, що проводилися в межах проєкту “TRUST”, учасники малювали свій герб, щоб символічно передати свої внутрішні цінності, джерела сили та надії, виконували практики асоціативного відображення думок на папері, робили арттерапевтичну вправу «Стосунки», мета якої – осмислення взаємозв’язків із близькими, спільнотою, країною, відповідали на запитання «Що для мене означає ментальне здоров’я?», працювали з нейрографікою, занурилися у світ тілесно-орієнтованої терапії, де рух, танець і тілесне вираження стали ключовими інструментами для емоційного звільнення та відновлення, працювали з метафоричними асоціативними картами, практикували асоціативне відображення думок на папері, вивчали символізм стихій природи та їхній безпосередній вплив на психіку та емоційний стан людини, занурились у музико- і драматерапію, взяли участь у арттерапевтичному занятті з нейрографіки під назвою «Моє дерево життя», працювали з метафоричними картками а психотерапевтичною моделлю Носсрата Пезешкіана, cтворювали малюнки, що зображували особисте «Дерево сили» учасників, виконували креативну арттерапевтичну вправу «Моя суперсила», пізнавали себе через трансформацію болю в мистецтво та зцілення і вчились через творчість висловлювати свої почуття, знижувати рівень тривожності та фокусуватися на позитивному.
Проєкт TRUST триває й обіцяє ще більше глибоких практик, нових методик і, що найважливіше, – підтримку, яка сьогодні вкрай необхідна українцям, адже кожен так чи інакше відчуває на собі негативний вплив війни.
Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»