Нагадаємо, з 20 вересня 2023 року по 6 грудня 2023 року на факультеті філології, психології та педагогіки Національного університету імені Юрія Кондратюка тривав цикл гостьових лекцій «Contemporary Contexts and Debates: 21st Century Literatures and Cultures in English» від літературознавців із Німеччини, Швейцарії, США та Канади для студентів спеціальності 035 Філологія Полтавської політехніки, ініціаторкою, організаторкою та модераторкою якого виступила Ханна Шох (Hannah Schoch), аспірантка Цюріхського університету та секретар Eurodoc.
«Ми повинні цінувати викладання, бо воно поєднує науку і суспільство», – говорить Ханна Шох, розповідаючи про квінтесенцію ролі, яку має відігравати викладання у вихованні ентузіазму до академічної діяльності – «Саме завдяки викладанню ми перебуваємо в постійному, безпосередньому обміні знаннями і досвідом з людьми, які нас оточують».
У прагненні допомогти українським науковцям та студентам не залишитись осторонь світових тенденцій в історії та теорії літератури, Ханна Шох організувала серію із 11 лекцій від провідних літературознавців світу. До лекцій долучались не тільки студенти-перекладачі, які спершу і були цільовою аудиторією, а і студенти спеціальностей 014 Середня освіта, 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа та викладачі і студенти інших факультетів та Навчально-наукових інститутів політехніки.
Про цю серію гостьових лекцій нещодавно написав швейцарський науковий журнал «Horizons”.
«Минулого семестру я організувала гібридну серію міжнародних гостьових лекцій з англійської літератури для моєї української колеги з Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». Оскільки багато українських дослідників виїхали з країни, співробітники, що залишилися, несуть додаткове робоче навантаження. Значна частина міжнародної підтримки для українських науковців була зосереджена на дослідниках і на тому, як їх допомогти переїхати за кордон. Я хотіла знайти спосіб підтримати саме тих колег, які залишилися, особливо в такому важливому, спільному для нас аспекті нашої роботи як викладання.
Чого я не очікувала, так це інтересу з боку людей в українському університеті, які не так детально займаються літературознавством. Багато студентів і співробітників з таких галузей, як інженерія, психологія, економіка, робототехніка, письмовий та усний переклад щотижня викроювали час у своєму робочому графіку, щоб приєднатися до наших лекцій на гуманітарну тематику. Майже кожна лекція переривалась сигналом повітряної тривоги, під час якої студенти і співробітники мусили переходити у сховище, але сам процес викладання об'єднував нас, незалежно від дисциплін і країн.
Цей досвід ще раз підкреслив для мене, наскільки викладання є квінтесенцією нашої академічної роботи – або могло б нею бути. Занадто багато дискурсу і занадто багато механізмів стимулювання в університетській системі перехиляють терези в бік досконалості в дослідженнях. Проте саме викладання може поєднати науку і суспільство. Саме в процесі викладання ми перебуваємо у постійному, безпосередньому обміні з ширшою спільнотою та людьми, які нас оточують. Наші студенти займатимуть різні посади і виконуватимуть різні ролі в суспільстві. Вони принесуть із собою дисциплінарні знання, аналітичні навички та найновіші дослідницькі ідеї. Але вони також можуть принести з собою глибоке розуміння цінності вищої освіти та важливості ролі науки у суспільстві – за умови, що ми донесемо це до них. Систематично недооцінюючи викладання, не ставлячись до нього з повагою, на яку воно заслуговує, ми саботуємо самі себе. Якщо ми самі не подаємо приклад, чи можемо ми очікувати, що решта суспільства підтримає цей вогонь?», – коментує Ханна Шох.
«Я знайома з Ханною вже два роки, відколи я долучилась до роботи Євродоку в якості координаторки з зовнішніх комунікацій, – розповіла кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри германської філології та перекладу, координаторка міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», координаторка зовнішніх комунікацій у Eurodoc, членкиня Експертної ради молодих учених Міністерства освіти і науки України Анна Павельєва. – Вона - надзвичайно талановитий науковець і чудова людина, яка щиро підтримує нас, українців і долучається до усіх ініціатив Євродоку в підтримку українських науковців. Проте, як вона слушно зазначила в інтерв’ю для журналу «Horizons», зусилля світової наукової спільноти спрямовані в першу чергу на допомогу українським дослідникам, в той час як освітяни справляються з усіма труднощами навчання в часи війни своїми силами. Тож я надзвичайно вдячна їй за те, що вона взялась організувати цю серію гостьових лекцій від видатних сучасних літературознавців для наших студентів і колег, усі 11 лекцій на різні теми від різних науковців були унікальними і надзвичайно цікавими.
Тематика заходів підбиралась таким чином, щоб охопити ті теми, які не розкриваються на заняттях з літератури освітньої програми 035 Філологія і які студенти навряд чи вчитимуть самостійно. У той же час Ханна запропонувала студентам обрати теми двох лекцій самостійно і слухачі запропонували готичну літературу і Стівена Кінга. Це був неймовірний досвід співпраці з колегами з ЄС, Канади та США, справді унікальний досвід, адже ці лекції об’єднали фахівців з різних галузей, різних університетів та країн, які з цікавістю під’єднувались на лекції один до одного і долучались до жвавих дискусій.
Ми прослухали неймовірно цікаві лекції про поезію Детройту, міфи про США на прикладі мюзиклу «Гамільтон», романтичні тенденції в сучасній популярній музиці, привидів та американську готику XXI століття, меми про Девіда Лінча, мотиви повсякденності у сучасній американській поезії, форми вираження протестів у документальній поезії 21-го століття, особливості наукового дискурсу в сучасній фантастиці, збірку Чарльза Олсона «Листи майя», поезію Клаудії Ренкін і Сола Вільямса. Наприклад, лекція, присвячена хіп-хоп культурі корінних народів Канади, була перенесена на вечірній час через масштабну повітряну тривогу, але вона стала найдовшою, адже більше години пізнім вечором п’ятниці, студенти і викладачі політехніки, яких з’явилось більше 70 чоловік, ставили лектору запитання і ділились враженнями від почутого матеріалу».
Хто не зміг відвідати лекції, може прочитати про них тут:
- "More than Rust: Narrating Post-Industrial America”;
- “US Myths and Politics on the 21st-Century Stage: Hamilton: An American Musical”;
- “Is It Alright if I Don’t Sing Tonight? Romance, Romanticism, and Climate Grief in Contemporary Popular Music”;
- “Haunting US: 21st Century American Gothic”;
- “David Lynch Does not Take Acid, Acid Takes David Lynch: Fan Culture as Meme Culture”;
- “The Devil's in the Details: the Everyday in Contemporary American Poetry”;
- “A HISTORY OF THE NOW» - Protest and/in 21st-Century Documentary Poetry”;
- “Literature and Science: Scientific Discourses in Contemporary Science Fiction”;
- “First, you should know that I have risen through the fire»: An Introduction to Indigenous Hip Hop in Canada”;
- “The Live Object to Spark It All: Imperialist Intimacies in Charles Olson's «Mayan Letters”;
- “In Lieu of a Conclusion: Claudia Rankine and Saul Williams: Democracy and Resistance in a Digital World”
Нагадаємо, зараз відкритий прийом заявок на кредитну академічну мобільність в фінському університеті Laurea University of Applied Science в 2024/2025 навчальному році. Дедлайн подачі заявок – 8 квітня 2024 року, в австрійському Університеті прикладних наук Бургенланду та австрійському Університеті прикладних наук BFI Vienna, а науковців політехніки запрошують на 2 тренінги в рамках проєкту «Bologna Hub Peer Support ІІ» від DAAD.
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»